Fagstoff

Oppsummering av forskerspiren

Publisert: 25.08.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Optisk mikroskop

Innholdet fra forskerspiren kan du ta med deg videre i naturfaget. Hvis du skjønner hva forskning er, vil du kunne vurdere naturfaglig informasjon på en selvstendig måte.

 

Jente ser i kikkert. Foto.Observasjon.
Fotograf: Kristin Bøhle
  

Sammendrag

  • Forskning er nysgjerrighet satt i system.
  • Den vitenskaplige arbeidsmåten innebærer følgende trinn:
    • sette opp hypotese
    • utføre eksperimenter
    • vurdere resultater og trekke konklusjoner
    • bekrefte eller falsifisere hypotese
  • En hypotese er en mulig forklaring på en observasjon.
  • Variable størrelser er de faktorene som kan påvirke resultatene i et forsøk. De kalles også parametere.
  • Systematiske feil er feil på måleapparat eller feil utførelse.
  • Måleusikkerhet skyldes at målinger ikke kan gjøres helt likt fra gang til gang.
  • Rapporter i naturfag bør inneholde bestemte punkter:
    • navn, klasse og dato
    • overskrift eller tittel på elevøvelsen
    • innledning
    • material og metode
    • drøfting
    • konklusjon
    • kilder
  • Datasimulering er en dataskapt etterligning av virkeligheten og benyttes innenfor de fleste områder i samfunnet.
  • Simulering har blitt et uunnværlig hjelpemiddel overalt hvor det tas i bruk.