Fagstoff

Spill og kunstig virkelighet

Publisert: 25.08.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Typhoon flysimulator

Kanskje kan dataspill snart bli så realistiske at det blir umulig å skille mellom simulering og virkelighet? Datamaskinene blir i alle fall kraftigere og raskere, så det er ikke umulig. Spørsmålet er hvordan vi mennesker av kjøtt og blod vil takle dette over tid.

 

World of Warcraft. Foto.Scene fra World of Warcraft.  

 

 

 

 

 

Skal vi prøve å «redde» medelever og medstudenter fra en slik opplevelse med WoW? Hvordan skal vi i så fall gjøre det?

 

 

 

 

 

 

Konferanse i Second Life. Foto.Konferanse i Second Life.  

 

 

 

 

 

 

Kirurg sitter ved en konsoll og opererer via fjernstyring.Miniinvasiv kirurgi. Kirurgen sitter ved siden av pasienten og fjernstyrer instrumentene. 

Spill

De fleste unge kjenner ett eller flere av spillene Doom, Counter-Strike, World Of Warcraft eller Sims – og en rekke andre. De fleste av disse spillene er avanserte simuleringer, i tillegg til at de ofte har topp grafikk. Spillindustrien er i fremste rekke når det gjelder å utnytte mulighetene som IKT gir, og den stiller stadig nye krav til raskere maskiner og bedre operativsystemer.

Spillemiljøer

Før ble slike spill regnet som ren underholdning, men etter hvert har de også blitt betraktet som en læringsarena. Mange unge har allerede fått verdifull kunnskap gjennom spillingen, for eksempel om hvordan man samarbeider. Å danne «laug» eller guilds i World Of Warcraft (WoW) innebærer avansert samarbeid og organisering, erfaringer som kan være uhyre verdifulle i senere studier og arbeid. Ulempen er at spillingen ofte blir altoppslukende, og at brukeren blir avhengig av å spille hele tiden. En student har i ettertid sagt at han kastet bort to år på WoW. Han tok opp fullt studielån, men satt bare på hybelen og spilte.

Second life

Second Life (SL) er en virtuell verden som ikke er laget for å brukes til spill. Man kan kjøpe "land" der og bygge seg hus. SL kan gjerne brukes til virtuelle møter i læring og forskning. Da møtes deltakerne (i form av avatarer) i en virtuell verden, der de kan snakke med andre, høre på foredrag, se på filmer eller finne litteratur i virtuelle biblioteker. På den måten kan man delta på arrangementer i hele verden, uten å måtte reise. Etter hvert kan vi kanskje ta alle slags kurs i en virtuell verden og lære på den måten som passer hver enkelt av oss best?

Virtual reality

Dame med skjerm for øynene og spesielle hansker. Foto.Virtuell virkelighet. 

En teknologi som det var stilt store forhåpninger til i spillsammenheng, men som ikke har slått helt gjennom ennå, er "virtual reality" (VR). Brukeren har som regel på seg briller som omslutter hodet, og som enten projiserer bilder rett inn i øyet eller har en dataskjerm foran hvert øye. Samtidig kan brukeren ha sensorer og kraftgivere koblet til kroppen, hendene og føttene, som er med og gir en opplevelse av å være et annet sted og oppleve noe helt annet enn det man gjør.

VR som hjelpemiddel til vanskelige jobber

VR blir nå brukt til mange andre formål enn spill, fordi man kan utføre arbeid langt unna eller på vanskelige steder og få tilbakemelding ("force feedback") gjennom alle sanser om det man gjør. Kirurger kan operere med VR på pasienter hvor som helst på kloden, eller de kan styre en robot som arbeider inne i kroppen på pasienten. Andre farlige eller tidligere umulige oppgaver vil etter hvert bli utført på denne måten.

Relatert innhold