Fagstoff

Fordeler med plastmaterialer

Publisert: 28.08.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Plastbilen Think

Vi skal nå punktvis gå gjennom de fordelaktige egenskapene plastmaterialene har.

 

Vi skal nå punktvis gå gjennom de fordelaktige egenskapene som plastmaterialene har.

• Lav vekt: les mer

Tettheten (0,9-2,2g/cm3) er bare 15 prosent av stål.

skjul

 

• Bra styrke: les mer

Strekkfastheten er betydelig mindre enn for for eksempel ulegert stål. Det trengs derfor et større volum plastmaterialer for at konstruksjonen skal få samme styrke. Noen plastmaterialer (epoksy ca. 300N/mm2 og polyester ca. 200N/mm2) er sterkere enn de andre plastmaterialene og benyttes derfor til karosserideler i bærende konstruksjoner. De såkalte komposittmaterialene oppnår en utrolig styrke ved at en laminerer flere materialer sammen under press.

skjul

 

• Lav varmeledning: les mer

Plastmaterialene har god varmeisolasjon og blir derfor benyttet som isolasjonsmateriale i ulike karosserikonstruksjoner. Ved lokal oppvarming kan plastmaterialene fort oppnå sin egen smeltetemperatur som ikke er mer enn fra 55 til 250 ºC.

skjul

 

• Elektrisk isolator: les mer

Plastmaterialene har liten eller ingen elektrisk ledeevne, derfor benyttes de som elektrisk isolasjon i kjøretøyenes elanlegg og som isolerende belegg for elektrolytiske spenninger mellom de ulike metalliske materialene.

skjul

 

• Mekanisk slitasje: les mer

Noen plasttyper tåler mye mekanisk slitasje, og hvis en unngår for store belastninger, kan de oppnå lang levetid. Nylon- og teflonfôringer er selvsmørende, og derfor benyttes dette som fôringer og lagringer på kjøretøy/chassis
(nærmere bestemt stabilisatorstag, kingbolter m.m.).

skjul

 

• Kjemisk motstand: les mer

Noen plasttyper har svært god motstand mot kjemikalier. Ulike plasttyper har motstand mot ulike kjemikalier.

skjul

 

• God korrosjonsmotstand: les mer

God korrosjonsmotstand er et av de beste argumentene for å benytte plastmaterialer i karosserikonstruksjoner. Noen karosserikonstruksjoner er bygget med plast som hovedelement.

skjul

 

• Vibrasjonsdemper: les mer

Plastmaterialene har en del av gummiens evner til å dempe vibrasjoner og lyd, noe det alltid vil bli en del av i et kjøretøy. Lyden og vibrasjonene kommer både fra kjøretøyets egne mekaniske elementer og fra veibanen.

skjul

 

• Farge og form: les mer

Plastmaterialer er lette å forme og kan gjennomfarges i ønskede farger (gjelder ikke riktig alle typer). De fleste plasttyper kan overlakkeres med vanlige billakkmaterialer hvis det benyttes et spesielt rensemiddel samt myknere og heftgrunning for plast. Plast kan også metalliseres med metaller som krom og nikkel og blir da til forveksling lik metallgjenstander.

skjul

 

• Reparasjonsvennlighet: les mer

Reparasjonsvennligheten er blitt betydelig forbedret ettersom plastmaterialene er blitt utviklet og nå er «vanlige» byggematerialer i flere bransjer.

skjul

 

• «Miljøvennlighet»: les mer

Plastmaterialene er enkle å resirkulere, og dette er blitt mer utbredt også i distriktene ettersom volumet av plastmaterialer er blitt større. Merking av plastmaterialene er en nøkkel for å få til resirkulering, og på deler og reservedeler av plast er dette blitt standardisert og merking utføres av produsentene. Dette systemet forenkler også eventuelle reparasjoner.

skjul

 

• Gunstig pris: les mer

Plastframstilling krever lavt energibehov. Dessuten gir produksjon i store serier lav kostpris for plastmaterialer.

skjul