Fagstoff

Lek og aktivitet når dere er på tur

Publisert: 19.01.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
I skogen

Som barne- og ungdomsarbeider bør du ha en idébank med forslag til ulike aktiviteter som passer for forskjellige aldersgrupper og årstider. På denne siden finner du forslag til noen aktiviteter og leker, men det finnes tusenvis av andre. Kanskje kan du sende oss forslag på leker eller aktiviteter du mener vi bør legge ut på siden?

 

bildet viser en rekke dorgerSkal du på fisketur med barna, er det avgjørende at fiskeutstyret blir med.
Gul bakgrunn med to mennesker hoppende foran. Illustrasjon.Aktivitetene skal være med på å øke gleden over å være på tur. 
Fysisk aktivitet mellom en mann i rullestol og en løpende jente. Tegning.Aktivitet for alle 

Å dra på tur bør være lystbetont. Lek og aktivitet som fanger ungenes interesse, og som fører til at de koser seg, er en viktig del av turen.

Vanligvis vil det være tid til både organiserte aktiviteter og lek i løpet av en tur med barna.

Dette bør du tenke over:

  • Passer aktiviteten til aldersgruppen, stedet og årstiden?
  • Er aktiviteten slik at alle i gruppen kan være med?
  • Har alle mulighet til å oppleve mestring og glede?
  • Kan aktiviteten styrke gruppen?
  • Krever aktiviteten noe planlegging, for eksempel at du må ta med utstyr?
  • Krever aktiviteten ledelse?
  • Hva gjør du om ett eller flere av barna ikke ønsker å delta?
  • Er aktiviteten slik at barna trenger sikkerhetsutstyr?
  • Hvilken rolle skal du ha i aktiviteten?

 

Barna bør få komme med forslag til aktiviteter de ønsker å holde på med.  Kanskje kan ett av barna lære de andre en aktivitet som er ny for resten av gruppen?  Eller kanskje er det en aktivitet som gruppen er ekstra glad i, og som fungerer for alle?

Det er likevel viktig at du som leder av og til innfører nye aktiviteter slik at barna får et større spekter av aktiviteter de mestrer.  Det gir også større sjanse for at alle finner aktiviteter de liker.

Svært ofte har gruppen et eller flere barn som har nedsatt funksjonsevne, eller som av andre grunner har behov for at du tenker litt ekstra på dem når du planlegger aktiviteten. Det er viktig at aktivitetene stimulerer alle til deltakelse.  Det er ikke alltid slik at alle kan gjøre alt, men alle kan delta litt. Av og til kan man velge aktiviteter som er beregnet på en bestemt form for funksjonshemning.

Dersom noen sitter på sidelinjen og ser på at de andre leker seg, er det vanligvis et dårlig tegn. Som profesjonell yrkesutøver bør du finne ut hva grunnen kan være.

Utfordringer til deg

Oppgaver

Generelt