Fagstoff

Fallhopptest

Publisert: 23.06.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Vi vet at de fleste alvorlige kneskader skjer under landinger og i situasjoner som krever raske retningsforandringer – som i håndball, fotball, basketball eller i andre aktiviteter. For å finne ut om en utøver er spesielt utsatt for slike skader, kan vi foreta en fallhopptest.

Ha kontroll på knærne dine når du driver idrett

Hvor har utøveren egentlig knærne sine når han eller hun «lander»? Det kan du undersøke ved hjelp av en enkel test, som alle som har ansvar for barn og unge idrettsutøvere kan utføre – enten du er trener, lærer eller forelder.

Fallhopptest 

 

Knærne må ikke falle innover

Spesielt hos jenter har knærne en tendens til å falle innover i en «kalvbeint» stilling når de lander etter et hopp eller et brått retningsskifte. Denne kneposisjonen må vi unngå! Derfor er fallhopptesten viktig.

Ei jente viser hvordan man skal lande på to bein. Foto.Fallhopptesten  

 

Still deg rett foran utøveren idet hun eller han hopper ned fra en middelshøy krakk eller benk. Straks utøveren har landet, skal hun eller han hoppe så rett opp igjen som mulig, og forestille seg at hun eller han skal fange en ball i lufta.

Følg med på utøverens kneposisjon både første og andre gang hun eller han lander. Kneet skal IKKE falle innover, slik at utøveren framstår som kalvbeint. Du skal kunne trekke en rett linje fra hofta gjennom kneet til foten, det vil si en posisjon der utøveren har «kne over tå».

Hvis utøveren ikke mestrer «kne over tå», er det stor fare for at vedkommende før eller senere vil pådra seg en alvorlig kneskade. Utøveren trenger da å trene ekstra mye på balanseøvelser og på å vite hvor han eller hun til enhver tid har knærne.

I menyen finner du en rekke treningsprogrammer som har til hensikt å bedre kne- og ankelkontroll med variert trening av balanse og koordinasjon.

Treningen kan lett tilpasses utstyr og situasjon, slik at utøveren for eksempel kan trene hjemme eller i garderoben. Men de beste resultatene får utøveren om treningen legges inn som en fast del av lagets opplegg, for eksempel i oppvarmingen. Bruk fantasien!

Husk: Ha alltid en linje fra hofta gjennom kneet over foten – «kne over tå»!

 

Relatert innhold

Generelt