Fagstoff

Kulestøt

Publisert: 27.05.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Kulestøt (ofte omtalt som bare «kule») er en av de fire tradisjonelle kastdisiplinene innen friidrett.

«Å støte kula»

Kulestøt

  • Start med ryggen i kastretningen i bakre del av ringen.
  • Plasser kula i halsgropa med albuen skrått nedover og de tre midterste fingrene lett sprikende bak kula.
  • Bøy overkroppen framover. Hink på én fot og sett motsatt fot med et raskt isett mot fremre ringkant. Etter landing dreier du kne og hofte fram. Støtarmen strekkes ut når brystet vender i støtretningen.
  • Kulestøt med rotasjonsteknikk kan også brukes. Det er mer avansert og brukes av rutinerte utøvere.

Øvelsen kulestøt har som hensikt å «støte» ei tung metallkule så langt som mulig, med bare én hånd. Begrepet «å støte kula» er knyttet til reglene for den tekniske utførelsen av øvelsen, der kula skal skyves/støtes fra utøverens hals/nakke.
Kulestøt har vært olympisk øvelse siden de første moderne leker i 1896 for herrer og siden 1948 i London for damer. Det kåres verdensmestere i kulestøt i friidrettens verdensmesterskap både utendørs og innendørs. Kule inngår også i herrenes tikamp og damenes sjukamp.

Kula – vekt og størrelse

Ei kule kan være laget av jern, stål eller annet materiale, men det kan ikke være lettere enn kobber. Kulene forekommer i forskjellige størrelser med ulik vekt. Alderen på utøveren bestemmer hvor stor kule man skal støte.Tabellen viser vektfordelingen etter alder fra 16 år til senior:
Kjønn               16 år    17 år    18 år    Junior    Senior
Gutter/menn      5 kg     5 kg     6 kg    7,26 kg   7,26 kg
Jenter/kvinner    3 kg     4 kg     4 kg    4 kg        4 kg

Friidrett: Kule 
Relatert innhold

Til fordypning