Fagstoff

Reklame

Publisert: 15.06.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Ordet reklame kommer av det latinske ordet reklamare som betyr "å rope ut”.

 

Både språk og bilder brukes som virkemidler i reklamen.

 

Gutt spiser is ved reklameskilt for Diplom-Is. Foto.Gutt spiser is ved reklameskilt for Diplom-Is 

Reklameplakat i åpent landskap

Vi lever i et samfunn der vi oversvømmes av reklame, og det er derfor vanskelig ikke å bli påvirket. Av og til er reklamen direkte, og vi forstår at målet er å selge oss et produkt, men andre ganger er reklamen mer kamuflert.

Reklamen kjennetegnes av at den er enkelt presentert og tilpasset den korte tiden vi ser på den. Budskapet er ofte fengende, og målet er å påvirke oss slik at vi skal ønske å kjøpe det produktet det reklameres for. Tradisjonelt har reklamen vært enveiskommunikasjon, men ny teknologi gir mulighet for andre former for kontakt med en mulig kunde.

Endringene i samfunnet påvirker også reklamen på forskjellige måter:

  • I dag er befolkningen svært opptatt av helse, og dette gjenspeiler seg i reklamen med produkter som skal gi oss bedre helse. Denne reklamen kan ha mye informasjon slik at vi kan bli i tvil om det dreier seg om seriøs helseopplysning eller reklame. Da er det viktig å huske at du skal være skeptisk til opplysning som har som mål å selge et produkt.
  • ved at man tar i bruk nye virkemidler, spesielt på Internett
  • ved at lover endres. Lov om vern mot tobakkskade av 1973 satte en stopper for reklame for tobakk.
  • språket i reklamefilmene endres - se videoen "Bruk sterilan"

Barn og unge utsettes for reklame på ulike måter:

  • tv, data, spill, mobiltelefon
  • plakater
  • emballasjen på ulik produkter, f.eks. frokostblandinger
  • produktplassering, ved at varene plasseres nært kassen eller i en høyde som er tilpasset barn
  •  at leker barnet har lyst på, legges sammen med usunne matvarer
  • skjult i filmer og spill

To jenter ser på TV

Reklame rettet mot barn

Det pågår nå et internasjonalt arbeid for å redusere markedsføring og reklame rettet mot barn. Norge deltar i et europeisk nettverk som jobber mot markedsføring av usunn mat og drikke for barn. WHO har også fokus på saken.

I noen yrker innenfor helse- og sosialsektoren skal du selge produkter. Dette dreier seg spesielt om hudpleiere, fotpleiere og apotekteknikere. I enkelte tilfeller vil det være aktuelt med reklame for produkter. Som profesjonell yrkesutøver må du da sørge for at det blir tydelig for kunden når du gir han helseopplysning, og når noe er reklame. Dette kan være vanskelig og krever kunnskaper og bevissthet fra deg som yrkesutøver.

Noen utfordringer til deg

  1. Samle sammen all den reklamen dere får i postkassen i en uke. Hvor mye blir det?
  2. Lag en plakat med reklame som dere ikke tror på. Forklar hvorfor dere ikke tror på den.
  3. Finn reklame som gir mye informasjon. Tror du på informasjonen eller ikke?
  4. Oppsøk en matvarebutikk og finn ut hvordan varer plasseres. Legg spesielt merke til varer for barn. Hvordan ser produktene ut, hvor er de plassert og lignende.
  5. Søk på nettet og finn informasjon om markedsføring rettet mot barn.
  6. Hva synes du om at det sendes reklame før barnefilmer på kino?
  7. Oppsøk et apotek eller en hudpleiesalong og se om du kan finne reklame der. Lag et intervju om opplysning og reklame med en som jobber på apoteket.
  8. Om du vil jobbe mer med reklame finner du oppgaver i heftet under relasjoner.
  9. Lag en reklamefilm for helse- og oppvekstfag. Hva vektlegger du når du lager en slik film? Er klassen enig om hva dere bør ha med?
Oppgaver
Relatert innhold

Faglig

Tverrfaglig

Generelt