Oppgave: Arbeidsoppdrag

Temaoppgave – Sjømat

Publisert: 23.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

 

Fiskehoder og gulerøtter som blir kokt til fiskekraft. Foto.Fiskekraft – husk å bruke de «fire store» i fiskekraften.      

 

 

 

 

 

Bilde av en fiskesuppe. Foto.Fiskesuppe 

 

 

 

 

Dampet blåskjell. Foto. Dampet blåskjell. Hvis blåskjellene ikke åpner seg, skal de kastes.    

 

Filetering av flatfisk. Foto. Når du klikker på bildet, blir det forstørret. Da ser du hvordan filetering av flatfisk foregår.     

To kokker tilbereder mat ved en benk på et kjøkken. Foto.  

Ukesoppgave i temaet sjømat – fisk og skalldyr – praktisk.

Informasjon om oppgaven

På denne siden finner du oppgaven og alt fagstoff som er nødvendig for å løse oppgaven. I tillegg finner du lenker til nettsteder for ytterligere fordypning. Oppgaven fordeler seg over fire dager og inkluderer forskjellige menyer. Oppgaven kan gjerne fordeles på to perioder (høst og vinter). Oppgaven, menyer og presentasjoner kan også lastes ned som temahefte.

Gjennomføring

Elevene deles inn i grupper på cirka fire personer. Elever og lærer forbereder seg ved å lage arbeidsplaner og gå gjennom fagstoff som er knyttet til praksis. Se vedlegg av presentasjoner og oppgaver.

Etter gjennomgangen av fagstoffet og skriving av arbeidsplaner, møter alle elevene hver dag på praksisverkstedet i korrekt arbeidsuniform.
 

Dag 1
Hver gruppe skal

  • filetere, pakke og merke 5 kg rund fisk, vaske ned etter filetering og pakking
  • lage fiskekraft av avskjæret
  • lage fiskekaker av ½ kg fileter
  • lage brun saus, poteter og grønnsaker
  • lage dessert

Dag 2
Hver gruppe skal

  • lage 1 liter fiskesuppe
  • lage frityrstekt fisk til 4 porsj.
  • lage panert fisk til 4 porsj.
  • lage fiskegrateng til 4 porsj.
  • koke poteter og grønnsaker
  • lage remulade
  • lage dessert

Dag 3
Hver gruppe skal

  • lage fiskesuppe
  • koke blåskjell
  • koke torsk
  • lage frityrstekt torsk
  • koke poteter og grønnsaker
  • lage dessert

Dag 4
Hver gruppe skal

  • filetere fisk (flyndre og laks/ørret)
  • panere rødspette (eller annen flyndre)
  • lage bacalao
  • koke krabbe
  • lage lakserulade
  • lage dessert

 

VURDERING: Elevene blir vurdert i praksis og teori.

 

Lav grad av måloppnåelse

Eleven skal kunne påpeke dårlig kvalitet på råvarer, lese og forstå oppskifter, bruke mål og vekt, delta, finne fram mål og vekt, velge og bruke riktige råvarer.

 

Middels grad av måloppnåelse

Eleven skal identifisere, klassifisere, anvende råvarene og øke og redusere dem etter antall enheter, regne ut mengde, anvende råvarer fornuftig og nøyaktig.

 

Høy grad av måloppnåelse

Eleven skal kunne begrunne avgjørelser, ta avgjørelser, velge de riktige metodene, være nøyaktig, improvisere ved behov, ta initiativ.