Fagstoff

Kostråd fra Helsedirektoratet

Publisert: 16.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Matvarebaserte kostråd er basert på friske voksne. Kostrådene kan også brukes av andre med individuelle tilpasninger.

 

I korte trekk anbefaler de mer frukt, grønt, korn og fisk, og mindre salt, søtt, rødt kjøtt og energirike matvarer.

 

På siden til Helsedirektoratet finner du mye informasjon om kosthold.

Kostråd fra Helsedirektoratet 

 

Fem om dagen

Fem om dagen kan være en utfordring. Det tilsvarer 500 gram frukt og grønnsaker i løpet av en dag. Kun én porsjon kan bestå av juice, og poteter er ikke en av de fem. Følg lenken «Fem om dagen». Der får du konkrete forslag til hvordan du kan få i deg fem om dagen.

 

Drikk mye vann

Vi drikker generelt for lite, og mye av det vi drikker, inneholder mye sukker, som gir risiko for overvekt og syreskader på tennene. Derfor bør vi kutte ned på sukkerholdig drikke som brus og saft. Vann inneholder ikke sukker. Det er en av årsakene til at vann er den beste tørstedrikken.

Symbol for Helsedirektoratet.Foto.  

Helsedirektoratet gir råd om kosthold, og rådene er utarbeidet ut fra forskning på sammenhengen mellom kosthold og helse.

 

Oppsummering av rådene:

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker
  2. Ha en g​od balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet
  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  4. Spis grove kornprodukter hver dag
  5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt
  7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør
  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags
  11. Velg vann som tørstedrikk
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag

 

Oppgaver