Fagstoff

Ergonomi

Publisert: 11.08.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Dette kan du gjøre for å forebygge belastningslidelser:

 

  • Unngå tungt arbeid, ensformig gjentakelsesarbeid og uheldige arbeidsstillinger.
  • Bruk hjelpemidler til tunge løft.
  • Få hjelp av andre.
  • Variér arbeidet, unngå ensformig arbeid og tidspress.
  • Utstyr skal kunne reguleres slik at det kan tilpasses den enkelte.
  • Hensiktsmessige hjelpemidler skal være tilgjengelige ved behov, det skal være rutiner for at hjelpemidler skal brukes, og det skal være plass til å bruke dem effektivt.

Et skjelett løfter en boks. Foto.

Ergonomi er læren om hvordan vi best mulig kan tilpasse arbeidsoppgavene og arbeidsmiljøet til mennesket. Dårlige ergonomiske forhold er en av de hyppigste årsakene til sykdom og fravær.

Hvis vi utsetter kroppen for langvarig og ensidig belastning, kan vi få belastningslidelser. Belastningslidelser kan forklares som en tilstand med varige smerter i bevegelsesapparatet. Årsaken kan være at arbeidet er for tungt, for ensformig, foregår i uheldige arbeidsstillinger eller varer for lenge. Du kan forebygge belastningslidelser ved å jobbe på en ergonomisk riktig måte.

Arbeidsplassen

Arbeidsplassen skal være tilpasset slik at hver enkelt arbeidstaker skal kunne ha naturlige og hensiktsmessige arbeidsstillinger og -bevegelser. Alle mennesker er forskjellige, og det er viktig å lytte til kroppens signaler og ta hensyn til disse. Det enkleste og beste tiltaket er å forebygge.

Bildet viser helsefagarbeidere som hjelper en kvinne med å forflyttes fra seng til rullestolDet er viktig i lære seg forflytningsteknikk.

 

Riktig arbeidsstillingRett sittestilling motvirker belastningslidelser. 
Bevegelse illustreres gjennom bilde av skjelett i løpepositur.Fysisk aktivitet er viktig for å forebygge belastningslidelser 

Bruk forflytning

Ved forflytning tar du utgangspunkt i de fysiske lovene i naturen og de naturlige bevegelsesmønstrene i kroppen. Av de fysiske lovene må du spesielt forholde deg til tyngdekraften. Tyngdekraften er den kraften som fører til at det blir friksjon mellom en person og underlaget, og som for eksempel kan føre til at det er vanskelig å flytte en person innover i stolen.

Ved forflytning kan du

  • redusere friksjonen, for eksempel ved bruk av silkelaken, dreieplate og glidematte
  • bruke skråplan, for eksempel bruke de tekniske løsningene på en seng, eller bruke hjul
  • bruke tekniske hjelpemidler ved behov

Det er dessuten viktig at pasienten deltar aktivt ved forflytningen.

Tunge løft

I utgangspunktet bør du unngå tunge løft. I stående stilling er et løft på 25 kg forsvarlig for de fleste.

For å unngå feil belastning er det viktig

  • å ha gjenstanden rett foran og nær kroppen
  • å ha en stabil løftestilling, stå med beina godt fra hverandre ha den ene foten foran den andre
  • å ha bøyde knær – kraften er størst ved bøyde knær opp til 90° vinkel
  • å holde ryggen rett og unngå bøyde og vridde stillinger
  • å ha et solid grep om gjenstanden
  • å holde ryggen rett og ha gjenstanden nær kroppen når man skal sette gjenstanden ned igjen

Ensformig, gjentakende arbeid

Man kan måtte utføre ensformig, gjentakende arbeid både i stående og sittende stilling. Sittende arbeid gir stor belastning på leddene i ryggen, spesielt i korsryggen. Stillesittende arbeid reduserer blodomløpet generelt i kroppen, og mange faller sammen i ryggen og får da belastninger på nakken og i skuldrene. Du kan forebygge dette ved å bruke en stol som du kan variere sittestillingene med.

Sørg for at du har god plass til ben og føtter ved å regulere arbeidshøyden, både når du arbeider stående og sittende. Dette er typisk stillesittende arbeid hvor bruk av tastatur og datamus og kan gi en ensformig belastning. Forslag til hjelpemidler er underarmsstøtte, fotstøtte og hodetelefoner.

Oppgaver
Relatert innhold