Fagstoff

Den sunne sjømaten

Publisert: 08.10.2010, Oppdatert: 17.02.2016
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Kostrådene sier:

Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

 

Fiskedisk. Foto.

 

 

Bilde av en lakseburger. FotoLakseburger er et godt alternativ for å få barn og unge til å spise fisk. 

 

 

 

Ovnsstekt torsk. Foto.Ovnsstekt torsk er sunt og proteinrikt. Mager fisk inneholder ekstra mye protein.     

 

 

Bilde av posjert skrei med smørsausBildet viser posjert skrei med smørsaus. Skrei er en torsketype som kommer til kysten i nord for å gyte. Dette foregår i perioden mellom januar og april. 

 

 

Både barn og voksne bør spise fisk flere ganger i uken. Det er dokumentert at en som spiser nok fisk og sjømat, har mindre sjanse for å få mange vanlige sykdommer, for eksempel hjertesykdommer, diabetes, overvekt og noen typer kreft.

Fisk er en matvare som inneholder mange næringsstoffer som kroppen vår trenger.

Omega 3

Gjennom fisken får vi proteiner og viktige fettsyrer, vitaminer og mineraler – i tillegg til en god smaksopplevelse! Fet fisk inneholder mye omega 3. Dette er fettsyrer som kroppen vår trenger, men som den ikke kan lage selv. Derfor er det viktig å få nok omega 3 gjennom kosten. Fet fisk, som laks og makrell, er de viktigste kildene til omega 3 i norsk kosthold. Omega 3 er navnet på en familie av flerumettede fettsyrer.

Det er dokumentert at denne typen fettsyrer kan redusere kolesterolet i blodet. Høyt kolesterol er en risikofaktor for å utvikle hjerte- og karsykdommer.

I kjøtt er det mye av en type fett som kalles mettet fett. Det mettede fettet øker kolesterolmengden i kroppen vår. Derfor kan det være lurt å spise mindre kjøtt og mer fisk.

Hvorfor bør barn og gravide spise mat med omega 3?

Et kosthold med mye sjømat er spesielt viktig for gravide, siden omega 3 er svært viktig for fosterets utvikling. Særlig nervesystemet til det voksende barnet drar god nytte av disse fettsyrene. Dessuten kan omega 3 hjelpe mot fødselsdepresjoner. Gi barnet ditt fisk på skolematen! Studier tyder på at hukommelsen og læringsevnen bedres ved inntak av omega 3. Det er ikke så rart – en stor del av hjernen vår består nemlig av omega-3-fettsyrer.

Vitamin D

I Norge er det mange som ikke får i seg nok vitamin D. Dette vitaminet finnes det mye av i fet fisk. Vitamin D er viktig for at skjelettet skal holde seg sterkt og sunt, i tillegg til at vitaminet kan forebygge noen kreftformer.

Spis både mager og fet fisk

I tillegg til fet fisk bør vi spise mager fisk! Torsk er proteinrik mat. Når vi spiser torsk, vil hele 96 prosent av energien vi får i oss, være i form av proteiner. Mager fisk gir en god metthetsfølelse selv om energiinnholdet er lavt, noe som er gode nyheter for deg som vil forebygge overvekt.

Anbefalinger fra kostholdsrådene

De fleste av oss nordmenn spiser mindre fisk enn det ernæringsmyndighetene anbefaler. For å forebygge sykdom bør vi bytte ut noen av kjøttmiddagene med fisk og bruke mer fisk som pålegg. Det anbefales at vi spiser tre–fire fiskemåltider i uken, og at vi spiser både fet og mager fisk.

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold

Generelt