Fagstoff

Slanking og trening

Publisert: 14.02.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

I media og i reklame virker det som at idealkroppen skal være tynn og slank. Mange unge tror at de er overvektige uten at de er det. I løpet av tenårene går man opp flere kilo fordi muskler og fettlagre øker. Barn og unge er i vekst og skal derfor ikke slanke seg. Du kan være adskillig rundere enn en reklamemodell uten å være overvektig.

Mann og en kvinne i samtale. Illustrasjon.Søk råd før du begynner med slanking.      

Jogger og syklist. Foto. Jogging og sykling er god trening.   
Styrketrening. Foto. Med trening øker du energiforbruket.  
Næringspyramiden. Illustrasjon.Næringspyramiden kan hjelpe deg til å velge et sunt kosthold. 

Slanking

Slanking kan være farlig. Dersom du skal slanke deg bare ved å spise mindre, kvitter du deg stort sett bare med vann og muskelvev de første ukene. Når du så skal avslutte kuren, kommer "kiloene" lett tilbake. Kroppen har innstilt seg på å bruke mindre energi, og musklene som er slanket bort, blir erstattet av fett.
Selv om du bare får tilbake din opprinnelige vekt, virker du tykkere.

Ett kilogram fett tar mer plass enn ett kilogram muskelvev, og så legger fettet seg der du helst ikke vil ha det.

Slanking kan føre til at du får i deg for lite av de næringsstoffene som kroppen trenger. Det resulterer i at du blir slapp, trøtt og i dårlig form.

Det er lett å miste kontrollen. Noen kan spise mye på kort tid for så å kaste det opp igjen rett etterpå. Da er faren stor for at de har fått sykdommen bulimi. Andre kan få en uforklarlig redsel for å bli overvektig. De spiser svært lite og går sterkt ned i vekt. Det utvikler seg etter hvert til sykdommen anoreksi.

Dersom du er redd for at ditt forhold til mat skal utvikle seg til en av disse sykdommene, bør du søke hjelp. Det er ikke flaut å gå til lege selv om du er langt unna faregrensene! Men rådet må være: Begynn aldri med slanking uten å ha spurt lege eller helsesøster først.

Lær om BMI

BMI

Hva regnes som overvekt?
Det er flere måter å måle grad av overvekt på, og du har sikkert hørt om BMI (Body Mass Index). BMI brukes som en formel for å måle om man er normalvektig eller står i fare for å bli under- eller overvektig.

Eksempel:

Vi regner ut BMI hos en kvinne som er 1,70 meter høy og veier 85 kg.

1,70 x 1,70 = 2,89

BMI = 85 / 2,89 = 29,42

Tallene settes inn i formelen: vekt / høyde x høyde

En BMI på over 25 tyder på overvekt, og ligger denne på over 30, gir dette økt risiko for hjerte- og karsykdom og diabetes. Denne metoden egner seg best for grupper av befolkningen fordi det ikke tas hensyn til alder, kjønn eller kroppssammensetning. Myndighetene bruker metoden for å følge vektutviklingen i befolkningen når det gjelder helseundersøkelser. Men BMI er altså mangelfull når den brukes på individnivå. skjul

Trening

En aktiv livsstil med trening to til tre ganger i uken kan forebygge sykdommer. Trening kan til og med lege noen sykdommer.
Ved å trene blir ikke bare kondisjonen bedre; du skjerper deg mentalt og klarer å utrette mer på jobb og på skole. Dessuten er sportslige aktiviteter ofte knyttet til et rikt sosialt liv.

Når energilagrene i kroppen er fulle, blir energien som er til overs, omformet til fett. Fettet forbrenner når kroppen er i fysisk aktivitet.
Derfor er trening viktig for å holde kroppen i form.

Kroppen bør ha den vekten og fasongen som passer til de medfødte anleggene. Trivselsvekten finner du best når du har et fornuftig kosthold og variert mosjon.

Noen råd for fysisk aktivitet:

  • Gå eller sykle i stedet for å bruke buss eller bil.
  • Må du ta buss, gå én eller to holdeplasser før du går på.
  • Ta trappen i stedet for heisen.