Fagstoff

Næringsstoffer og helse

Publisert: 05.07.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mer grønn mat i skolekantinene

Med livsstil menes måten et menneske velger å leve. Livsstilen din vil avhenge av hva slags kosthold du har, hvor fysisk aktiv du er, og om du bruker nikotin, alkohol og rusmidler. Døgnrytmen din, om du får tilstrekkelig søvn, og hvordan du takler stress, er også en del av livsstilen din.

Image showing the thumbnail for content named \"Helse og livsstil\"eForelesning: Helse og livsstil 

 

 

Tegning av tett blodåre. Illustrasjon.Hjerte- og karsykdommer skyldes ofte at blodårene blir trangere.  

 

 

Næringspyramiden. Illustrasjon.Næringspyramiden.   

Livsstil og kosthold

Livsstilssykdommer er en samlebetegnelse på sykdommer eller lidelser et menneske kan få som resultat av egen, selvvalgt livsstil. Livsstilssykdommer blir ofte omtalt som dagens store helseutfordring. Livsstilssykdommer som knyttes til kostholdet, er overvekt, sukkersyke og hjerte- og karsykdommer.

Å ha et sunt kosthold og en livsstil som er aktiv nok til å gi helsegevinst, er ikke så vanskelig som mange tror. Du trenger verken å følge strenge dietter eller harde treningsprogrammer.
Det viktigste er hva du gjør i det daglige.

Generelt gjelder det at sunn mat skal inneholde proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet mener at minst 55–60 prosent av energien bør komme fra karbohydrater, maksimalt 30 prosent fra fett og 10–15 prosent fra proteiner.

Næringspyramiden viser hvordan vi får et sunt og variert kosthold.
Vi kan spise mye av det som er på bunnen, og mindre og mindre mot toppen. Et slikt kosthold skal sikre at kroppen får alle de næringsstoffer, vitaminer og mineraler den trenger. Samtidig skal balansen i kostholdet sørge for at vi opprettholder en sunn kroppsvekt.

Nøkkelpunkter for et godt og sunt kosthold:

  • Doble inntaket av grønnsaker, frukt og bær.
  • Velg kokte eller bakte poteter framfor chips og pommes frites.
  • Spis grove korn- og brødvarer.
  • Spis mer fisk – både som pålegg og middag.
  • Velg magre kjøtt- og meieriprodukter.
  • Velg myk margarin eller olje.
  • Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri.
  • Vær varsom med salt.
  • Bruk vann som tørstedrikk.
Relatert innhold

Til fordypning

Generelt