Fagstoff

Mineraler

Publisert: 06.09.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Tann

Mineralene er, som vitaminene, nødvendige for mange prosesser i kroppen vår. I motsetning til vitaminene er flere mineraler viktige byggesteiner i kroppen. Særlig skjelettet er avhengig av mineraltilførsel. Mineraler er også viktig for at nervesystemet og musklene skal fungere normalt.

Saltbøsse. Illustrasjon. Saltbøsse.  

 

Image showing the thumbnail for content named \"Mineral- og sporstoffer\"eForelesning: Mineraler- og sporstoffer. 

 

 

 

Saltkrystall. Illustrasjon. Saltkrystall.  

 

Brød og brødskiver. Foto. Brød av grovt mel er rikt på jern.  

 

Hemoglobinmolekyl. Illustrasjon. Hemoglobinmolekylet inneholder jern.  

 

Struma. Foto. Mangel på jod kan gi struma.  

Selv om de forskjellige uorganiske mineralene til sammen bare utgjør en liten del av kroppsvekten (ca. 4 %), er de svært viktige.

Vi deler mineralene inn i to hovedgrupper: mineraler og sporstoffer.

Den gruppa som vi trenger relativt mye av, og som fungerer som byggesteiner i kroppen, kaller vi ganske enkelt mineraler.

Den andre gruppa kaller vi sporstoffer fordi kroppen bare trenger ørsmå mengder av disse mineralene. Sporstoffer er betegnelsen på mer enn 100 grunnstoffer som til sammen utgjør mindre enn en titusendel av kroppsvekten.

Mineraler

Kalsium

Kalsiumioner er helt nødvendige for oppbygning av skjelettet og tennene, for at musklene skal kunne trekke seg sammen, for overføring av impulser fra nervetråder og for at blodet skal koagulere. Kalsiumioner er det mineralstoffet vi har mest av i kroppen. Melk og ost er særlige rike kilder til kalsiumioner.
Vi trenger vitamin D for å ta opp kalsiumionene fra maten.

Fosfor

Omsetningen av kalsium og fosfor er nært knyttet sammen,
og fosfat er forbundet med kalsium i skjelettet som kalsiumfosfat.

Kalium

98 prosent av kroppens totale innhold av kaliumioner befinner seg inne i cellene. Kaliumioner regulerer trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av celleveggene og saltbalansen. Det er spesielt mye kaliumioner i bananer, grønnsaker og poteter.

Natrium

Natriumioner er også nødvendige for å opprettholde en normal trykkforskjell mellom innsiden og utsiden av celleveggene og er derfor nødvendige for salt- og væskebalansen i og utenfor cellene. De er også nødvendige for at muskel- og nervecellene skal fungere normalt, og for å regulere pH-balansen.

Magnesium

Magnesiumioner fungerer sammen med mange enzymer og deltar i kroppens omsetning av energi og i produksjonen av proteiner og arvestoff.

Sporstoffer

Flere av sporstoffene er livsnødvendige, det vil si at mangel kan føre til sykdom og i verste fall død. Det er vanlig å dele inn sporstoffene i to grupper: de livsnødvendige, som jern, sink og jod, og de giftige, som bly og kadmium.

Jern

Jernioner er helt nødvendige fordi de både frakter oksygen til cellene og inngår i enkelte enzymer som er nødvendige i energiomsetningen. De viktigste kildene til jern er grovt brød og andre grove kornprodukter, kjøtt, leverpostei og grønne bladgrønnsaker. Vitamin C øker jernopptaket fra maten.

Sink

Sinkioner bidrar til transport av karbondioksid fra cellene til lungene, de inngår i omsetningen av flerumettede fettsyrer, de er viktige for immunsystemet, de inngår i insulin, de aktiverer enkelte enzymer, og de fremmer sårheling.

Jod

Jodioner er viktige for å opprettholde et normalt stoffskifte, da de medvirker til å danne hormonet tyroksin i skjoldbruskkjertelen. Tyroksin er et hormon som er med på å regulere kroppens energiomsetning.

Giftige sporstoffer

En lang rekke giftstoffer finner vi i ørsmå mengder i kroppen til alle mennesker. Disse stoffene har vanligvis ingen innvirkning på kroppens helsetilstand. Ved stigende konsentrasjoner kan de imidlertid påvirke kroppsfunksjonene ganske markant. De viktigste giftige sporstoffene er kadmium, bly og kvikksølv.