Fagstoff

Vitaminer

Publisert: 06.09.2009, Oppdatert: 15.05.2013
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Grønt eple

Vitaminer er stoffer som er livsnødvendige for oss, men som vi bare trenger ørsmå mengder av. Vitaminene må tilføres via maten fordi kroppen ikke selv er i stand til å bygge dem. Unntak er vitamin D som huden kan danne i sollys, og vitamin K som dannes av bakterier i tarmene.

Image showing the thumbnail for content named \"Vitaminer\"eforelesning: Vitaminer.   

Foto av kurver med bær.Frukt og bær inneholder mye antioksidanter. 

Foto av ulike grønnsaker.Frukt, bær og grønnsaker er sunne fordi de inneholder mye vitaminer, mineraler og fiber, og lite fett og energi. 

Vitaminer er svært forskjellige og har ulik kjemisk oppbygning og helt ulike oppgaver i kroppen. Vitaminer er næringsstoffer som regulerer kroppens stoffskifte, og er nødvendige for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer. Vi kjenner i dag til 13 ulike vitaminer.

Fettløselige vitaminer

Vitamin A, D, E og K er fettløselige og kan lagres i kroppen. Det er derfor ikke nødvendig å dekke kroppens behov hver dag, bare man får nok på sikt.

Vannløselige vitaminer

Vitamin B og vitamin C er vannløselige og skilles raskt ut av kroppen igjen. Siden de ikke lagres, må de stadig tilføres gjennom mat og drikke. Vitamin B er egentlig en stor gruppe vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, pyridoxin, pantotensyre, biotin, kobalamin og folsyre).

Vitaminenes oppgaver

For lite vitaminer i kosten kan gi mangelsykdommer. Dette var vanlig før i tiden, men nå til dags er de sjeldne. I fattige land er derimot vitamin-mangelsykdommer svært utbredt.
Noen vitaminer er stoffer som må være til stede for at viktige enzymer skal virke, såkalte koenzymer. Mange B-vitaminer er koenzymer.

Flere av vitaminene virker som antioksidanter i cellene, for eksempel vitaminene C, E og A. Antioksidanter beskytter cellene i kroppen vår mot såkalte frie oksygenradikaler og verner oss på denne måten mot kreft og hjertesykdommer. Frie oksygenradikaler er stoffer som kroppen produserer under celleåndingen.

Det forskes også mye på om vitaminer kan benyttes til å forebygge sykdom. Flere vitaminer er blant annet knyttet til forebygging av kreft og hjerte- og karsykdommer.

Tabell over vitaminene
Vitamin Funksjon Gode kilder
vitamin A viktig for normalt syn, slimhinner, hud, cellevekst og i forsvaret mot infeksjoner og kreft gulrot og andre røde og grønne grønnsaker, tørket frukt, lever, leverpostei, fet fisk, smør og margarin
B-vitaminene viktig for hud, hår og negler og i nedbrytingen av protein, fett og karbohydrater grønne grønnsaker, brød og kornvarer, melk, ost, fisk og egg
vitamin C tilrettelegger normal utvikling av celler og vev, øker tarmens oppsuging av jern antioksidant sitrusfrukter, solbær, kålrot, potet og andre frukt, bær og grønnsaker
vitamin D nødvendig for at kalk skal suges opp fra tarmen regulerer kalkinnholdet i knoklene tran, fet fisk, smør og margarin
sollys (UV-stråler) på hud
vitamin E viktig for celler og vev, fungerer som antioksidant kornvarer, oljer, fet fisk, tørket frukt og grønnsaker
vitamin K viktig for blodets evne til å levre seg grønnsaker (spesielt grønne), kjøtt og kornprodukter tarmbakterier
skjul
Relatert innhold