Fagstoff

Essensielle fettsyrer – omega-3 og omega-6

Publisert: 23.11.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Omega-3 finner vi i hovedsak i mat som kommer fra dyreriket. Det finnes noen få unntak, blant annet inneholder linfrø en del omega-3.

 

Omega-6 finner vi i hovedsak i mat som kommer fra planteriket.

Ung dame som spiser et knekkebrød med røkt laks. Foto

Fisk. Foto.Makrell er en fet fisk og inneholder derfor mye omega-3.      

 

Olje helles over en salat med masse grønnsaker. Foto.Salat med oljedressing er et fint tilskudd til essensielle fettsyrer i kosten.  

Kroppen lager selv de fleste fettsyrene den trenger, men noen fettsyrer 
må tilføres via kosten. Disse kalles for essensielle (livsnødvendige) fettsyrer. 
De essensielle fettsyrene er linolsyre (C18:2 omega-6) 
og linolensyre (18:3 omega-3).

De essensielle fettsyrene er viktige fordi de inngår i cellemembraner og påvirker membranenes egenskaper. De er også forstadier for hormonlignende stoffer (eikosanoider). I fiskeoljer forekommer de meget lange flerumettede omega-3-fettsyrene EPA og DHA. Selv om det ikke er vist at disse er essensielle, tyder mange undersøkelser på at det kan være helsemessig gunstig, særlig mot hjerte- og karsykdommer, å inkludere små mengder av disse fettsyrene i kosten.

Fordeling av fettyper i kosten

Det er anbefalt at inntaket av flerumettede fettsyrer utgjør 5–10 prosent av kostens energiinnhold, inklusivt ca. 1 energiprosent omega-3-fettsyrer.

Essensielle flerumettede omega-6- og omega-3-fettsyrer bør bidra med minst 3 prosent av det totale energiinntaket (E%).

Forenklet strukturformel av en omega-3-feittsyre. Illustrasjon.Omega-3-fettsyren ALA 

Relatert innhold

Faglig

Fordypningsstoff for

Generelt