Fagstoff

Lærling Wenche sin dag i barnehagen

Publisert: 16.02.2011, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Wenche Bankhaug Michelsen

Her møter du Wenche som forteller om hvordan en vanlig arbeidsdag som lærling i barnehagen var for henne. Rutinene vil nok kunne variere fra barnehage til barnehage. Wenche jobbet i en barnehage med omtrent 65 barn fordelt på 4 forskjellige avdelinger.

 

Noen av barna løper imot meg med åpne armer, så glade for å se meg. Det gir meg en god følelse av å være velkommen på jobb.

 

jente i barnehagen. foto.I barnehagen  

 


I barnehagen er det mange gode fang å sitte på, det gir trygghet.

Modelleire

2 dl salt
2ss Alun (fåes kjøpt på alle apotek)
Ca 4 dl hvetemel
5 dl kokende vann
2 ss olje
konditorfarge (trenger mye for å gi god farge)
Bland det tørre, tilsett det bløte og bland godt med hendene i en stor bolle. Modelleira holder seg en stund på lukket boks, men tørker fort hvis den blir liggende fremme.

Når du jobber i en barnehage er det stor sannsynlighet for at du går ulike vakter. Her har jeg beskrevet de ulike vaktene vi hadde, og hvilke arbeidsoppgaver som hørte til de ulike vaktene:

Barnehagedagen
Idag har jeg 08.00 – 15.30-vakt, og når jeg kommer er det allerede full fart på småbarnsavdelingen. Barna leker sammen, noen legger puslespill, andre synger sammen med de voksne, og noen sitter ved frokostbordet med hver sin matboks. Stemningen er god, og de smiler og hilser på meg når jeg kommer inn. Slik er det ikke hver dag. Noen dager kan barna være midt i en krangel eller de kan være lei seg. Da forsøker jeg meg som megler. Som megler trenger jeg sosial kompetanse, empati og kunnskaper om konfliktløsning.

Noen av barna gråter når mor og far drar. I slike tilfeller følger jeg barnet til døren eller et vindu, slik at det kan vinke og si ordentlig ha det til foreldrene sine. Vi forklarer barna at mor eller far kommer og henter dem senere, og vi ser om det er noe gøy vi kan gjøre for ikke å fokusere så mye på adskillelsen.

Frokost
Jeg tar over ansvaret ved frokostbordet når jeg kommer. Jeg sitter sammen med barna og hjelper dem slik at de får spist maten sin. Etterhvert som det kommer nye barn oppfordrer jeg dem til å sette seg ned og spise frokost sammen med oss. Barna får servert melk, vann eller har med seg eget drikke.

Påkledning
Når vi skal ut, må vi kle på, og mange av barna trenger hjelp med påkledningen. Den ansatte som går 08.30-vakt har ansvar for opprydding etter frokosten. Hun eller han tar av bordet, vasker bord og benker samt setter inn og på oppvaskmaskina. Det betyr at jeg kan gå ut med barna.


Barnas lek
Det er herlig å leke med barna i all slags vær, og jeg er  med på å øke barnas glede over å være ute selv om det er litt dårlig vær, for det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær!

Ikke alle barna vil ut hver dag og noen ganger sier vi at alle må ut, mens andre ganger lar vi det være valgfritt. Alle barna må ut en gang per dag dersom været tillater dette. Når noen av barna velger å være inne må også noen av de voksne bli inne. De som er inne kan for eksempel holde på med en kreativ bordaktivitet, som for eksempel å lage modelleire, male, tegne, regne med tall, lage pynt eller lignende.

Samlingsstund
Før lunsj kl 10.30 er det samlingsstund. Når jeg har ansvaret for denne har en annen voksen på avdelingen ansvar for dekking av bord og setter frem mat. Det varierer fra dag til dag hvem som er ansvarlig på de forskjellige områdene, dette dokumenteres på en plan.

Formiddagsmat
Ca. 10.30 er det mat. I dag er det brødskiver med forskjellig pålegg, men ofte er det annen mat på menyen.

 

Bleieskift og soving
Etter lunsjen steller vi barna og gjør dem klare for å sove litt.

 

Fruktmåltid
Klokken 14.00 har vi fruktmåltid.

Mer lek
Etter dette måltidet har vi vanligvis en økt med lek ute.

Hentetid
Barna blir hentet til forskjellige tider, fra klokken 14.00 og utover, men dette varierer selvfølgelig litt hver dag.

Min erfaring
Dette er en vanlig dag for meg i den barnehagen jeg jobber i. Det er mye kjærlighet, omtanke, læring, lek og kreativitet som preger dagene. Ikke alle barnehager gjør det likt. Noen vektlegger visse områder, som for eksempel musikk, farger, former eller lignende.

Ingen dag er lik når du arbeider som barne- og ungdomsarbeider. Du skal planlegge aktivitetene og dagen slik at den blir best mulig, men i jobb med mennesker må du alltid kunne ta ting på sparket, være fleksibel og tenke på det beste for enkeltbarnet og gruppen i stedet for absolutt å skulle gjennomføre din plan.

I barnehagen har vi ofte kontakt med foreldrene, og de vil gjerne vite hva som har skjedd i løpet av barnehagedagen for deres barn. Da er det nyttig å ha gode dokumentasjonsverktøy.

Oppgaver