Fagstoff

Bær er antioksidantbomber

Publisert: 09.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Sosial- og helsedirektoratet anbefaler oss å spise "5 om dagen".

Halvparten av mengden bør være grønnsaker.

 

1-2 dl bær tilsvarer en porsjon.

 

En ung dame spiser en dessert med bjørnebær og jordbær. Foto.

En kopp med kaffe.Foto.Ca. 65 % av alle antioksidantene vi får i oss kommer fra kaffe.  

 

 En desserttallerken med bær. Foto.Blåbær, bringebær, bjørnebær, krekling og jordbær er de bærtypene som inneholder mest antioksidanter.   

Fem av de ti matvarene med høyest innhold av antioksidanter per porsjon er ulike typer bær. Mest antioksidanter er det i bjørnebær. Norske forskere har laget en tabell over innholdet av antioksidanter i over tusen amerikanske matvarer. Analysene viser at vi finner mest antioksidanter i matvaregruppene krydder og urter, nøtter og frø, bær og frukt og grønnsaker.

Ti på topp

Ser vi på innholdet av antioksidanter per porsjon, peker flere typer bær seg ut som svært gode kilder. Her er lista med de ti matvarene med høyest innhold av antioksidanter per porsjon:

  1. Bjørnebær
  2. Valnøtter
  3. Jordbær
  4. Artisjokk, tilberedt
  5. Tranebær
  6. Kaffe
  7. Bringebær
  8. Pecannøtter
  9. Blåbær
  10. Nellik

I tillegg til å være gode kilder til antioksidanter, inneholder bær rikelig med vitaminer og mineraler.

Om antioksidanter

Antioksidanter motvirker oksidativt stress, eller celleskade på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler, organer og vevsvæsker må beskyttes mot skadelig oksidasjon.

Det er meget store forskjeller (over tusen ganger) i konsentrasjon av antioksidanter mellom ulike planter. En rekke krydderplanter har mye høyere konsentrasjon av antioksidanter enn frukt og grønnsaker. Bær har ofte en høyere konsentrasjon av antioksidanter enn frukt og grønnsaker.

Relatert innhold