Fagstoff

Antioksidanter

Publisert: 10.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Det finnes ulike antioksidanter i forskjellige frukt- og bærslag.

 

Velg frukt og bær i alle regnbuens farger for å få i deg flest mulig forskjellige antioksidanter.

Diverse bær. Foto.  

 

Eldre kvinne spiser en salat. Foto.Ved å spise salat med grønnsaker av ulike farger, vil man få i seg forskjellige antioksidanter.

 

 

Servering av kaffe. Foto.Kaffe inneholder mye antioksidanter, og fordi vi er et kaffedrikkende folkeslag bidrar antioksidanter fra kaffe med godt over det halve av hele inntaket.   

 

 

 

Bilde av torsk med potet, oliven og tomater. Foto.Når tomat varmes får man best utnyttelse av antioksidanten, lykopen, fordi denne blir frigjort ved varme.    

Antioksidanter er stoffer som finnes naturlig i en del råvarer som blant annet bær, grønnsaker, nøtter og kaffe. Antioksidanter hjelper kroppen med å holde seg frisk. Vi har mange tusen ulike antioksidanter, som alle har ulike hjelpefunksjoner i kroppen.

Antioksidantens funksjon i kroppen

Kroppen vår danner frie radikaler for å beskytte seg mot skadelige stoffer, som vi hele tiden omgir oss med. Eksempler på dette er røyking, miljøgifter og alkohol. Når det blir mange av de frie radikalene, kan dette være farlig for oss. Frie radikaler er negativt ladd og antioksidanter er positivt ladd. Når vi spiser mat med antioksidanter vil de positive og negative ladningene finne hverandre, og noen frie radikaler vil dermed bli nøytralisert. Når radikalene er nøytralisert, er de ikke farlig for kroppen vår lenger.

Antioksidanter motvirker oksidativt stress, eller celleskade, som oppstår på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler, organer og vevsvæsker må beskyttes mot skadelig oksidasjon og det er grunn til å tro at antioksidanter motvirker sykdommer i kroppen.

Vi vet at mat som inneholder mye flerumettet fett har lett for å harskne, og at enumettet fett ikke harskner så raskt. Det samme skjer i kroppen vår. Det er derfor viktig å ikke spise for mye flerumettet fett, men holde seg til retningslinjene fra helsedirektoratet som anbefaler 1/3 hver av mettet, enumettet og flerumettet fett. Vitamin E og selen er næringsstoffer som også er antioksidanter i kroppen, og disse motvirker harskning i cellene.

Frukt og grønnsaker 

Frukt, grønnsaker og andre vegetabilske matvarer inneholder flere tusen ulike typer antioksidanter (polyfenoler, flavonoider, karotenoider, sulfider, lignaner osv.). Det er derfor mulig at mange av disse antioksidantene virker sammen for å beskytte mot skadelig oksidasjon.

Innhold av antioksidanter

Det er meget store forskjeller (over tusen ganger) når det gjelder hvor stor konsentrasjonen av antioksidanter er i ulike planter. En rekke krydderplanter har mye høyere konsentrasjon av antioksidanter enn frukt og grønnsaker. Bær har ofte en høyere konsentrasjon av antioksidanter enn frukt og grønnsaker.

Beregninger på grunnlag av norske data viser at frukt og grønnsaker bidrar med omtrent 10−15 prosent av det totale inntaket av antioksidanter, mens kaffe bidrar med cirka 65 prosent og te med knapt 10 prosent av antioksidantinntaket.
Kunnskapen om matvarers innhold av ulike stoffer med antioksidativ effekt øker.

Anbefalinger

Det er gode vitenskapelige holdepunkter for at inntak av frukt og grønnsaker reduserer risikoen for kreft, hjerte- og karsykdommer, overvekt og type 2-diabetes. Forskningen har imidlertid ikke avklart hvilke stoffer og hvilke mekanismer som forklarer den gunstige helseeffekten av frukt og grønnsaker. Vi har følgelig heller ikke nok kunnskap til å gi detaljerte anbefalinger om inntak av ulike plantestoffer eller enkelte planteslag. Vi bør derfor spise mye og variert av ulike typer grønnsaker, belgfrukter, frukter, bær, nøtter, urter og grove kornprodukter.

 

 Antioksidant

 Matvare

 Vitamin C

 Frukt, bær og grønnsaker

 Vitamin E

 Olje og kornprodukter

 Betakaroten

 Gulrot og søtpotet

 Antocyaniner

 Blåbær og granateple

 Lykopen

 Tomat

Relatert innhold