Fagstoff

Næringsstoffer

Publisert: 22.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Vi bør spise litt fra alle matvaregruppene, for å få et fullverdig kosthold.

 

Noen av næringsstoffene må vi ha mye av, mens av andre er det nok bare med noen få mikrogram. Alle næringsstoffene er med på å utfylle hverandre for å holde kroppen i form.

Ulike matslag. Foto.

 

Frokost med melk. Foto. En god frokost med melk er en bra start på dagen. Kroppen og spesielt hjernen, trenger energi etter en lang natt med søvn.

Ulike matvarer som er lagt opp på tallerkener. Vi ser blant annet egg, en hel fisk, tomat, skinke og brød.  Foto. Velg mat fra ulike matvaregrupper for å få et variert og sunt kosthold. 

Melkeglass. Illustrasjon.Velg ekstra lettmelk som både drikkemelk og til matlaging, fordi denne er tilsatt vitamin D. 



Næringsstoffer er nødvendige for kroppens vekst og utvikling og for å opprettholde kroppens normale funksjoner. Her får du en oversikt over de mest kjente næringsstoffene, hvilke hovedfunksjoner de har, og hvilke matvarer som er gode kilder for de ulike stoffene.

Næringsstoffene i maten 

Vi kan dele næringsstoffene i maten i to hovedgrupper: energigivende næringsstoffer og ikke-energigivende næringsstoffer. 

De energigivende næringsstoffene

I denne gruppen inngår karbohydrater, fett og proteiner.

De ikke-energigivende næringsstoffene

I denne gruppen inngår vitaminer, mineraler, sporstoffer, vann og andre aktive stoffer.

Næringsstoffene bygger opp og vedlikeholder kroppen vår, og de energigivende kan i tillegg omsettes i kroppen ved forbrenning slik at det blir frigjort energi.

Fett er det næringsstoffet som har høyest energiinnhold, 38 kJ/g. Proteiner og karbohydrater inneholder derimot bare 17 kJ/g.

De beste vitaminene får du fra maten

Som tabellen viser, inneholder det norske kostholdet ulike kilder for alle næringsstoffene kroppen trenger. I dag er det svært mange som tar kosttilskudd i form av vitamin- og mineraltabletter. Dette er ikke nødvendig dersom du er frisk og har et variert kosthold. Det eneste unntaket er vitamin D, som det kan være vanskelig å få i seg nok av. Helsedirektoratet anbefaler derfor at alle tar en skje tran eller trankapsler hver dag. Ekstra lettmelk er tilsatt vitamin D og er å anbefale til både matlaging og til å drikke.

Enkelte kan også ha behov for jerntilskudd. Dette gjelder særlig kvinner i barnefødende alder. Du bør snakke med legen din eller annet helsepersonell før du begynner med jerntilskudd. Kvinner som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravide, bør ta et daglig tilskudd på 0,4 mg av B-vitaminet folat.

 

Fakta om energi og næringsstoffer

Energi

Kroppen trenger drivstoff (energi) for å vokse og å fungere. Energivende næringsstoffer er i hovedsak karbohydrater og fett. Protein gir også energi, men brukes først og fremst som byggemateriale i kroppen. Alkohol inneholder energi, men regnes ikke som et næringsstoff. Alkohol gir 29 kJ/g ved forbrenning.

Karbohydrater

Karbohydrater er den viktigste energikilden for størstedelen av jordens befolkning. I fattige befolkningsgrupper i utviklingsland kan karbohydrater svare for opptil 80-90 prosent av energitilførselen, mens denne andelen ofte er 50 prosent eller lavere i rike industriland.

Fett

Margarin, matolje, kjøttvarer og meieriprodukter bidrar med mesteparten av fettet i vårt kosthold. Fett er den mest konsentrerte energikilden i maten, og innholdet av fett i kostholdet kan variere svært mye. I mange utviklingsland svarer fett for mindre enn 20 prosent av kostens energiinnhold. I mange industriland bidrar fett med 30 til 40 prosent av energiinntaket.

Protein

Proteiner er store molekyler som er bygd opp av aminosyrer. De er nødvendige for oppbygning av nye celler både under vekst og til vedlikehold av kroppen. Proteiner deltar på forskjellige måter i alle livsprosesser i kroppen. Protein kan også brukes til energi, men spiller vanligvis liten rolle som energikilde i forhold til karbohydrat og fett.

Vitaminer

Vitaminer er næringsstoffer som regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendige for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer. Vitaminene må tilføres via maten fordi kroppen ikke selv er i stand til å bygge dem. I motsetning til de energigivende næringsstoffene trenger vi bare små mengder av vitaminene daglig, fra noen få mikrogram til noen titalls milligram.

Antioksidanter

Antioksidanter motvirker oksidativt stress, eller celleskade på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler, organer og vevsvæsker må beskyttes mot skadelig oksidasjon. Mange antioksidanter med forskjellige kjemiske egenskaper er sannsynligvis nødvendig for at alle kroppens celler og væsker skal beskyttes slik at ikke skadelig oksidasjon kan fremme sykdomsutvikling.

Mineraler

Mineralstoffer omfatter uorganiske stoffer som kroppen trenger i store mengder, for eksempel kalsium og fosfat, og stoffer som trengs i små mengder, for eksempel jern, selen og sink. De siste kalles ofte sporstoffer fordi de trengs i meget små mengder (spormengder).

Gå til matvaretabellen. Her finner du opplysninger om 38 næringsstoffer i ca. 1543 matvarer og noen ferdigretter.

Oppgaver
Relatert innhold

Faglig