Oppgave

Oppdrag 3: Lag ei avisand

Publisert: 18.09.2013 (14:13)

Dum og deilig

Når ei vandrehistorie kommer på trykk i avisa, kaller vi det ei avisand. En spøk skrevet inn til ei avis, kan via nyhetsbyråene eller Internett plutselig spre seg til aviser i mange land.

Saka viser hvor lett det er å la seg lure

Det tok åtte år før Hestsveen sto fram med historia på en journalistkonferanse.


Vårt Land-reporter bak journalistspøk  


Knutsen og Ludvigsen  I 2001 klarte journalist Amund Hestsveen å lure hele Presse-Norge til å tro at Knutsen og Ludvigsens hitlåt "Dum og deilig" var blitt en populær DJ-låt i Thailands hovedstad Bangkok. Nyhetsbyrået NTB plukket opp saka hos Nettavisen og sendte ut følgende melding til alle sine kunder landet rundt:

Knudsen & Ludvigsen diskostjerner i Bangkok

Bangkok (NTB): Knudsen & Ludvigsens 18 år gamle hit "Dum og Deilig" er blitt kjempepopulær på diskotek og nattklubber i Thailands hovedstad Bangkok.

 

Ifølge avisen Bangkok Post er den hotteste poplåten i byen for tiden en sang som heter "Yooba-Yooba". -Det høres helt sprøtt ut. Dette var nytt for meg. Jeg har hørt om folk som har tatt med CD-er av oss til Hellas. Der har de levd i flere år. Men Bangkok, det høres helt vilt ut, sier Øystein Dolmen i Knudsen & Ludvigsen til Nettavisen.

 

Det er en remikset versjon av "Dum og Deilig" som snurrer rundt i platespillerne i Bangkok. Mikser er Jonathan Yeo, som fikk platen av en norsk eks-kjæreste. -Jeg tror hun heter Inger. Denne sangen er virkelig kul, sier han til Bangkok Post.

På spørsmål om hva sangens refreng betyr oversatt fra norsk svarer han: -Fore yayah dooma daily, yooba-yooba! Jeg tror det betyr noe sånt som totalt ødelagt eller døddrukken.

 

(Kilde: NTB)

Oppgave

I 2004 havnet Se og Hør's oppslag om Aylar Lie og Lene Alexandra Øien sitt elskovseventyr med Robbie Williams på forsida av den britiske avisa The Sun. Det viste seg at saka var reint oppspinn.

 

Lag ei avisand. Ta utgangspunkt i et emne du mener egner seg for ei moderne avisand. Hva er det vi nordmenn frykter mest i dag?

 

  • Lag teksten din som en avisnotis – ikke lang, men gjerne med en egna illustrasjon. Her kan du boltre deg som journalist og ryktespreder.
  • Lag ei treffende – og kanskje fryktskapende – overskrift.

 

Relatert innhold

Generelt