Fagstoff

Observasjon

Publisert: 16.10.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Blomst

Observasjon er et viktig verktøy i det pedagogiske arbeidet med barn og unge.

Blomst. Foto.Blomst 

 

Hva assosierer du med en blomst?

 

 

Notater på blokk med blyant. Foto.Papir og blyant 

 

bildet viser et barn som har fingrene foran ansiktet, og ser mellom fingreneHva vil vi se?

Da du var elev på Vg1 helse- og oppvekstfag, jobbet du kanskje først og fremst med observasjon i faget yrkesfaglig fordypning. Dette skoleåret skal du jobbe både med fagstoff og med praktiske gjennomføringer knyttet til observasjon av barn og unge.

Sitat

Den sanne oppdagelsesreise består ikke i å finne nye landskaper, men i å se med nye øyne.


Marcel Proust

tegningen viser to voksne som observerer to barn i sandkassaObservatører

Utfordringer til deg

  1. Hvilke kompetansemål i læreplanen din sier at du skal lære noe om observasjon? Diskuter kompetansemålet i klassen din.
  2. Lag et tankekart som viser hva du kan om observasjon før du begynner med dette emnet.
    – Sammenlign tankekartet ditt med fagstoffet fra Vg1 helse- og oppvekstfag. Er det fagstoff du trenger å repetere?
    – Tankekartet kan tas fram når du er ferdig med emnet. Hva har du lært?
  3. Hvilke tanker får du når du ser bildene på denne siden?
  4. Hvilken tilknytning har bildene til kompetansemålet?
 

Oppgaver

Praktisk stoff for

Generelt