Fagstoff

Presentasjonsteknikk

Publisert: 12.10.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kunstinstallasjon

Måten du presenterer produkter og tjenester på innen design- og håndverksfagene må naturligvis avpasses etter hvilket fag det gjelder. Men generelt kan vi si at presentasjonsteknikken har stor betydning for mottakelsen. Og her er det en ting som er sikkert, og det er at øvelse gjør mester! Her skal vi ta for oss fem presentasjonsmåter.

Rosa dokumentmappePresentasjonsmappe 

Mappe

Dersom du skal presentere produktene dine for potensielle forhandlere, er en mye brukt metode å lage en salgsmappe eller portfolie. Her kan du legge eksempler på de beste tingene du har laget. Legg litt tankearbeid i utformingen av mappa, særlig på rekkefølgen av produktene i mappa. Dette er en slags skrytemappe for selv, så vær ikke redd for å legge presentasjonen personlig opp.

MoteshowCatwalk er en form for demonstrasjon 

Demonstrasjon

For noen produkter er det ikke tilstrekkelig å vise fram bilder. Ofte vil en demonstrasjon av hvordan produktet fungerer i praksis være det eneste saliggjørende for å overbevise en potensiell forhandler eller kunde. La deg ikke skremme av teknikken til profesjonelle selgere som demonstrerer alle slags duppeditter på supermarkedene land og strand rundt. Finn din egen stil som du er trygg på, og vær ikke redd for å slippe til publikum med spørsmål og kommentarer. En spesiell form for demonstrasjon kan være en visning, der flere kan gå sammen om å presentere sine produkter. Mest kjent er naturligvis ’catwalken’ fra de store moteoppvisningene.

Think på bilmesse i GeneveUtstilling: Think på bilmesse i Geneve 

Utstilling

Kanskje får dere mulighet til å presentere produktene deres på ei messe eller i et annet utstillingslokale. Da må dere ta i bruk alt dere har lært om interiør- og utstillingsdesign. Valg av riktige fargekombinasjoner og korrekt lyssetting er viktig for en vellykket utstilling. Kanskje burde dere også eksperimentere med noen diskrete lydeffekter? Enkle og tydelige plakater som forklarer produktenes fortreffelighet er nødvendig i tillegg til produktene selv.

Foredrag

For mange er det rene foredraget det som skaper mest nervøsitet. Her følger noen gode råd fra folk som har erfaring i å holde foredrag. Dersom du ikke får en introduksjon av møtelederen, skal du ikke være redd for å presentere deg. Folk vil gjerne vite hvem du er. Kroppsspråket ditt avslører deg. Dersom du ikke er god på det, unngå å gestikulere for mye. Og unoter som å fikle med en penn, bite negler, tygge tyggegummi eller å gni deg i nakken bør du forsøke å unngå. Undersøk gjerne kleskoden i forsamlingen litt på forhånd, og forsøk å matche den.

Som for så mye annet ligger nøkkelen til et godt foredrag ofte i forberedelsene. Strukturer foredraget godt, slik at du vet nøyaktig hvor lang tid du kommer til å bruke. Bruker du lenger tid enn avtalt, begynner folk å forlate lokalet. Skap nysgjerrighet, oppmerksomhet og interesse gjennom å vise at du har kunnskap om det emnet du skal snakke om. Ha stor tro på det du skal ’selge’ – enten det er et produkt eller et budskap. Dersom ikke forsamlingen er for stor, er det en fordel å få tilhørerne i tale, men ikke i den grad at du ikke får presentert det du ville. Er det ord og uttrykk som er vanlige å bruke blant tilhørerne, bør du ha noen av disse med i foredraget. Det gjør at de kjenner seg igjen i stoffet.

Kreativt team vurderer et bildeDigitale presentasjoner 

Digitale presentasjoner

Når det gjelder digitale presentasjoner, er det i dag nesten umulig å holde et foredrag uten at det akkompagneres av en serie lysbilder. Her er mye opp til deg om hvor profesjonelt du vil lage lysbildeshowet. Vi nøyer oss med ett godt råd: Lag ikke en PowerPoint som er identisk med det du skal si, slik at du nærmest blir stående og lese opp det tilhørerne ser på lerretet eller skjermen. La lysbildeserien illustrere det talte ord, gjerne med noen humoristiske tegninger, bilder eller videoer.