Fagstoff

Hvorfor er oppvarming viktig?

Publisert: 24.08.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Skadet fotballspiller. Foto. Idrettsskade

Skade i ankel. Illustrasjon. Oppvarming kan forebygge skader.    

Snowboardkjører. Foto. Oppvarming kan øke prestasjonene.   

Jente jubler. Foto. Oppvarming kan øke lysten til å trene.

Forebygge skader

Det er velkjent at oppvarming kan forebygge skader.

Musklene og senene blir smidigere av å varmes opp. Kroppen rekker å forberede seg til aktivitet som følger. Kroppen kan utføre større bevegelsesutslag slik at teknikken blir bedre og reduserer risiko for skader.

Innholdet i hovedaktiviteten avgjør hvordan du bør utforme og gjennomføre oppvarminga. Jo mer intes hovedaktiviteten er, desto viktigere er det å  varme opp.

Prestasjonsevnen øker

Muskelarbeidet blir mer koordinert og samstemt. Det fører til at prestasjonene bedres etter ei god oppvarmingsøkt.

Oppvarming skjerper sansene. Nerveimpulser og beskjeder fra hjernen til muskulatur går raskere. Vi reagerer og oppfatter fortere, og vi kan bevege oss hurtigere.

Når temperaturen stiger, skjer det en rekke kjemiske forandringer i kroppen. Blod og vevsvæske flyter lettere. Oksygen og næringsstoffer transporteres raskere gjennom blodbanen og ut til muskulaturen.

Lysten til å trene øker

Under oppvarmingen skjer det også endringer i hjernen. Vi merker at humøret blir bedre, og at lysten til å trene øker.

Etter 20 minutter med fysisk aktivitet skiller kroppen ut stoffer som virker smertestillende og gjør oss oppstemte. Derfor er det viktig at du kommer raskt i gang med oppvarminga.

På denne måten blir oppvarminga en mental forberedels til det du skal gjøre etterpå. Du konsentrerer deg mer om det du holder på med, og motivasjonen øker.

Test deg selv!

 

Oppgaver

Aktuelt stoff

Relatert innhold

Generelt