Fagstoff

Hvordan forebygge mobbing?

Publisert: 07.04.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Mobbing

l 2002 kom det første «Manifest mot mobbing». Dette er senere blitt revidert flere ganger, og den nyeste utgaven kom ut i 2009. Manifestet er en forpliktende samarbeidsavtale mellom regjeringen, KS, Utdanningsforbundet og Foreldreutvalget for grunnskolen, hvor alle partene forplikter seg til å jobbe for en felles visjon om nulltoleranse for mobbing. Noen av de felles tiltakene som blir nevnt, er å spre kunnskap om mobbing og å heve kompetansen hos ansatte og ledere i barnehager, skoler og SFO.

Et afrikansk ordspråk sier:
«Det kreves en hel landsby for å oppdra et barn.»

I dette ligger det at alle må stå for det samme, og at alle må følge opp. Vi voksne må stå for de samme verdiene, gripe inn når noe negativt skjer mellom barna, og løfte fram det som er positivt som vi ønsker å forsterke.

 

 

Heftet Stopp mobbing!. Foto.FUG: Stopp mobbing!  

Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2006) sier at barnehagen har en samfunnsoppgave i å forebygge mobbing tidlig. Barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker avvisning, mobbing og vold.

Sosial kompetanse er vesentlig for å motvirke utviklingen av problematferd som diskriminering og mobbing. Toleranse og respekt skal være grunnleggende verdier i barnehagen. Personalet som rollemodeller skal bidra til at barna retter seg etter dette verdigrunnlaget, og de skal være tydelige og omsorgsfulle og dessuten skape et varmt og inkluderende sosialt miljø.

Kunnskapsløftet skal i perioden 2006–2011 bli evaluert på ulike måter. Den første delevalueringen (2009) viser at sosial kompetanse og den oppgaven skolen har med å utvikle barnas grunnleggende verdier, har kommet i bakgrunnen, og at de ulike fagene har for stor plass. Dette kan bety at skolene arbeider mer med de ulike fagene enn med trivsel og forebyggende arbeid mot mobbing, noe som kan medføre at omfanget av mobbing i skolen øker.

Det finnes en rekke tiltaksprogram som skolene kan bruke for å forebygge mobbing. De mest kjente i vårt land er Olweus' kjerneprogram mot mobbing og Zero, SAFs program og Steg for Steg. Forskning viser at tiltaksprogram reduserer omfanget av mobbing betraktelig, og at virkningene er større dess lenger tiltaksprogrammene har vart.

Slike tiltak har også hatt positiv effekt på annen antisosial atferd som for eksempel hærverk, tyveri og skulk, og de har ført til økt trivsel og et bedre sosialt klima. Dette forteller oss at det er viktig å jobbe med å forebygge mobbing, og at det gir gode resultater med hensyn til både mobbingen og annen antisosial atferd.

Forebygging av mobbing er i stor grad et holdningsarbeid hvor både voksne og barn og unge må ta et felles tak. Flere av tiltaksprogrammene for skolen bruker film og rollespill som grunnlag for samtaler og har som hensikt å bevisstgjøre barna om hvordan de selv ville ha reagert i en reell mobbesituasjon. Målet med holdningsarbeidet er at flere tør å stå imot utøverens makt i situasjonen ved å vise at dette ønsker de ikke å være med på.

Dette er noe som krever mot av barna, og de vil ha behov for mye støtte og mange positive bekreftelser på de positive sosiale handlingene de gjør, for å føle seg trygge på dette. For eksempel kan vi støtte barna ved å si: «Så fint at du sa ifra, Petter, når du så at det Nils gjorde, ikke var bra.» Eller: «Så fint at dere leker sammen, alle fire.» Når barna får slike godkjennende tilbakemeldinger på de positive handlingene de gjør, kjenner de seg trygge og sterkere, og de lærer seg at det er slik det skal være.

Nøkkelprinsippene for de ulike tiltaksprogrammene er basert på erfaringer og det forskning sier er viktige oppdragelsesformer som forebygger aggressiv atferd. Prinsippene legger vekt på

  • å skape et miljø som blir kjennetegnet av varme, positiv interesse og engasjement fra voksne, og å sette faste grenser for uakseptabel atferd mot andre
  • å være konsekvent i bruken av ikke-fysiske og ikke-fiendtlige følger når regler brytes
  • at de voksne skal være autoriteter i form av å være tydelige, sterke, varme og omsorgsfulle, og at de har ansvar for elevenes totale situasjon både faglig og sosialt

Det er ikke utarbeidet noen tiltaksprogram for barnehagene, men grunnprinsippene i skolens programmer kan overføres til ansatte i barnehagen fordi disse prinsippene relateres til voksenrollen.

Det er vi voksne som jobber med barn og unge, som skaper føringene for et godt sosialt miljø. Vi er viktige rollemodeller og bidragsytere for at barna skal erverve positive sosiale holdninger som inkludering, toleranse og respekt for hverandre og for det miljøet vi er en del av. En voksen som evner å sette grenser, er varm og tydelig, vil virke forebyggende mot mobbing og annen antisosial atferd. En slik voksen blir betraktet som sterk og vil derfor ha innflytelse på barnegruppa. Den voksne er sterk fordi hun er tydelig, evner å sette grenser og å gi omsorg, hun ser alle barna i gruppa og er rettferdig.

Denne væremåten setter da en standard for hvordan det skal være i det sosiale fellesskapet. Den voksne er selv et godt forbilde og viser hva som er rett og galt ved å positivt bekrefte og framheve det som er bra, og ved å sette tydelige grenser og gripe inn ved atferd som ikke er god. Det er en voksen som ser alle barna, anerkjenner og respekterer alle og viser at alle er betydningsfulle og like mye verdt.

Alle skoler er pålagt å ha egne handlingsplaner for hvordan de skal forebygge mobbing, for hvordan de skal avdekke om mobbing skjer, og for hvordan de jobber når mobbing har skjedd. Nå blir også barnehagene sterkt oppfordret til å jobbe for å forebygge mobbing, og det vil etter hvert bli stilt krav til at barnehagene skal utarbeide sine egne handlingsplaner.

En god del av skolenes handlingsplaner legger større vekt på hvordan skolen skal følge opp barn som har blitt utsatt for mobbing, enn hvilke tiltak skolen skal bruke for å forebygge og avdekke om mobbing skjer. Det er viktig at skolen tar for seg denne siste delen også, og at disse tiltakene er godt kjent blant de ansatte, slik at alle jobber mot samme mål og tar et felles tak i det forebyggende arbeidet.

Utfordringer til deg


 

 

Oppgaver
Relatert innhold