Fagstoff

Et eksempel: "King Kong"

Publisert: 03.09.2009, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Lenker

  • Plakaten til venstre er laget til Peter Jack- sons versjon fra 2005.
  • 2005-versjonen av King Kong har sitt eget nettsted.
  • Det finnes også et eget nettsted for spillet som ble laget i forbindelse med filmen
bilde av Kong der han brøler og fekter etter flyene som vil skyte hamKing Kong forside dvd 

 

Om filmen

Filmen King Kong fra 1933 fortjener en plass i filmhistorien av flere grunner. Den inneholder for det første banebrytende animering og utmerket filmmusikk.  For det andre er den et interessant eksempel fordi det er laget flere filmfortellinger av den samme historien − sist ut var Peter Jackson i 2005.

Resymé

I filmen leter regissøren Carl Denham etter en ung skuespillerinne til sin neste film. Ved en tilfeldighet treffer han på den unge og vakre Ann Darrow, som takker ja til tilbudet om å bli med til Scull Island. Der blir hun kidnappet av de innfødte, som vil ofre henne til kjempegorillaen King Kong.

Kong blir forelsket i Ann og tar henne med inn i jungelen. Skipsbesetningen følger etter ham, men kun én person når fram til Kongs skjulested inne i jungelen, nemlig Jack Driscoll, som også er forelsket i Ann. Jack greier å befri Ann, noe som gjør Kong rasende. Han går til angrep på landsbyen til de innfødte. Men Denham klarer å fange Kong ved å bedøve ham med gassbomber.

Kong blir tatt med til New York. Der rømmer han og fanger Ann enda en gang. Til slutt klatrer han opp på Empire State Building, der han blir skutt ned av militærfly.

 

Anslaget

Det første som møter tilskueren, er en tekstplakat. Tekstplakaten senker tempoet i fortellingen og fungerer som et frampek om hva som kommer til å skje:

Sideblikk

  • Tekstplakaten er et virkemiddel som har blitt nesten helt borte i moderne film, iallfall i kinofilmen.
  • Den som lager kinofilm i dag, må også tenke på fjernsyn som visningsformat, og da gjelder det å fange publikum raskt med en engasjerende introduksjon.
  • Men i filmer som er ment for distribusjon på nettet, er filmplakaten faktisk på vei tilbake.

 

intro King Kong film.ilustrasjon.Og profeten sa: "Og se, dyret så skjønnhetens ansikt. Og det avstod fra å drepe. Og fra denne dag var det så godt som dødt." Gammelt arabisk ordtak   

Etter tekstplakaten følger en scene i et havneområde. Her møtes to menn og diskuterer et merkelig skip. Gjennom samtalen mellom dem får vi høre om skipet, om besetningen og om mannen som står bak ekspedisjonen skipet skal ut på, filmregissøren Denham.

Samtidig er det visstnok mye hemmelighetskremmeri rundt ekspedisjonen, og mennene lurer fælt på formålet med den. Det gjør også tilskuerne, som ikke vet stort mer enn de to. På denne måten skapes det en del forventninger som filmen etter hvert må innfri.

Filmhåndverk

Les mer
  • Som publikum trekkes vi inn i situasjonen gjennom en kamerakjøring der vi følger den ene mannens bevegelser.
  • I samtalen mellom mennene kryssklippes det mellom halvnære bilder. Publikum får til enhver tid se den som snakker.
  • Slik kryssklipping er et vanlig virkemiddel, som skaper en følelse av kontinuitet ved at lyd og bilde hele tiden stemmer overens.
skjul

 

 

King Kong 1933 introduksjon 

 

Presentasjon

Ute i byen er Denham på jakt etter en som kan være med på ekspedisjonen. Ved en tilfeldighet oppdager han Ann Darrow, som er i ferd med å stjele frukt fra en butikk. Denham skjønner raskt at dette er hans sjanse, og tilbyr Darrow jobben som skuespiller.

Et viktig bakteppe for denne scenen er de økonomiske nedgangstidene etter krakket på Wall Street-børsen i 1929. Mange mistet arbeidet og hadde store problemer med å klare seg under depresjonstiden på 1930-tallet.

Filmhåndverk

Les mer
  • I scenen på kaféen ser vi et eksempel på et kontinuitetsklipp der det klippes i bevegelsen idet Denham setter seg.
  • Slike klipp brukes for å skape en mest mulig sømløs overgang mellom to kamera-innstillinger, men her fungerer det ikke helt perfekt.
skjul
King Kong 1933 presentasjon 

 

Utdypning

På båten blir vi bedre kjent med de sentrale karakterene og forholdet mellom dem. Alle episodene på båten bygger opp under det som skal komme. For eksempel dukker det opp en liten ape som krabber rundt på dekk. Dette skaper en forventning hos publikum. Tilskuerne har jo sett filmplakaten og vet at en sentral karakter er en enorm ape − er det denne apen som vil vokse seg stor?

King Kong 1933 utdyping 

 

Målet for reisen er en fjerntliggende øy, Scull Island. På Scull Island får seerne et første møte med de innfødte. Det foregår en slags seremoni. Her blir det tilløp til dramatikk, men foreløpig klarer de besøkende å avverge en konflikt.

King Kong 1933 utdyping 2 

 

Første plottpunkt

Ingen amerikansk film uten en dose romantikk, her mellom Ann og sjømannen Jack. Scenen fungerer som en kontrast til det som skal skje like etterpå, da Ann blir kidnappet av de innfødte. Denne hendelsen er det første plottpunktet i filmen og markerer overgangen til andre akt.

Filmhåndverk

Les mer
  • Å skape kontraster er en forutsetning for enhver spenningsfortelling.
  • I dette klippet er det både selve handlingen, den langsommere klipperytmen og den rolige musikken som senker tempoet.
  • Publikum slapper av, og kontrasten til den kommende konfliktopptrappingen oppleves som desto sterkere.
skjul

 

 

King Kong 1933 opptrapping 

 

Opptrapping

Konfliktene blir nå mer alvorlige, og tilskuerne føler at tempoet i filmen øker. Dette inntrykket skapes imidlertid først og fremst gjennom musikken, som øker i tempo, volum og dramatikk. Klipperytmen blir ikke mye raskere.

Ann bindes fast og stenges inne bak en enorm dør. De innfødte trekker seg unna, og for første gang får vi se King Kong.

Filmhåndverk

Les mer
  • Kongs bevegelser er animert, det vil si at at det er tatt opp en rekke stillbilder, som etterpå settes sammen og spilles av i rask rekkefølge. Dermed ser det ut som om Kong beveger seg.
  • Det var Willis O'Brien som stod for animeringen i filmen.
  • Den gang var effekten imponerende, selv om den ikke kan måle seg med dagens dataanimasjon.
  • Vil du sammenligne, kan du se hvordan dette ble gjort i Peter Jacksons versjon av King Kong, fra 2005.
skjul

 

 

King Kong 1933 opptrapping 2 

 

Mannskapet forsøker å befri Ann og støter på en rekke forhistoriske dyr på veien. For noen av dem ender dette møtet ille, og de blir drept. Nå kommer det dramatiske hendelser på rekke og rad, blant annet slåss King Kong med en Tyrannosaurus Rex og tar livet av den.

Sideblikk

  • Sekvensene med de for- historiske dyrene har klare referanser til en tidligere film − stum-filmen "The Lost World" fra 1925, basert på en novelle med samme navn av Arthur Conan Doyle.
  • Filmindustrien har for vane å bygge på tidligere suksesser:
    The Lost World
    er fort- settelsen til boka Jurassic Park av Mi- chael Crichton, begge filmatisert av Steven Spielberg.
King Kong 1933 opptrapping 3 

 

Første dramatiske topp

Spenningen når et dramatisk høydepunkt når Jack forsøker å befri Ann. De to slipper unna, og denne delen av filmen ender med at King Kong blir tatt til fange.

King Kong 1933 opptrapping 4 

 

Point of no return

  • Med point of no return mener vi en hendelse i filmen som gjør at helten ikke har noen vei tilbake. Det kan være et valg denne personen tar, en hendelse vedkommende ikke har kontroll over, eller det kan være informasjon som tilflyter helten og som tvinger han eller henne til å handle på en bestemt måte.
Les mer
  • Point of no return er ikke det samme som plottpunkt. Mens plottpunktene er hendelser som setter fart i handlingen og sørger for at den ytre spenningen øker, viser point of no return en personlig utvikling og modning hos helten. Men også negative egenskaper hos en person kan tre tydeligere fram.
  • Point of no return er vanligvis plassert et sted i andre akt.
skjul

Point of no return

Denham vil ta med seg King Kong tilbake til New York. Dette kan ha vært en del av planen hans fra starten av, og grunnen til at han hadde med seg så mye utstyr og mannskap.

Han tror muligens han har kontroll over King Kong, men i virkeligheten sørger han for at konflikten fortsetter. Han plasserer et vilt og farlig dyr som Kong i en storby, og attpåtil i samme by som Ann bor.

Handlemåten til Denham får store konsekvenser for alle. Hadde besetningen reist hjem uten Kong, ville Denham ha mislyktes med sitt prosjekt, men på den andre siden ville de ha sluppet flere farefulle situasjoner. At Denham velger å ta med Kong likevel, viser at han setter sine egne interesser framfor fellesskapets beste. Han avslører et lite sympatisk karaktertrekk.

Samtidig kan handlingen fra nå av bare gå i én retning: Kong er et vilt dyr og kan ikke leve blant mennesker i storbyen. Tiltrekningen han føler til Ann, er også en umulighet. Sist, men ikke minst: Kong har ingen mulighet til å komme tilbake til Scull Island. Derfor fins det bare én mulig løsning: Han må dø.

Ny opptrapping

Denham vil tjene penger på King Kong. Kong blir bragt til Broadway, og der blir han stilt ut mot betaling.

Bilde av King Kong lenket fast og utstilt på BroadwayKing Kong utstilt på Broadway 

Andre plottpunkt

Kong slipper igjen løs, og nok en gang greier han å få tak i Ann. På dette punktet i fortellingen snur handlingen. Nå handler det ikke lenger bare om å befri Ann. Fortellingen har kommet til et punkt der alt peker fram mot den endelige slutten på filmen.

King Kong 1933 vendepunkt 

 

Kong tar til slutt med seg Ann opp på toppen av Empire State Building, selve symboldet på staten New York. Her blir Ann plassert nær toppen av tårnet mens Kong kjemper sin siste kamp.

Filmhåndverk

Les mer
  • Her får vi se et eksempel på subjektivt kamera idet flyet Kong har fått tak i, styrter mot bakken.
  • Vi opplever flystyrten som om vi var pilotene i cockpiten.
skjul
King Kong 1933 sluttscene 

 

Klimaks

Filmens definitive dramatiske høydepunkt er likevel ikke skytingen og Kongs kamp mot flyene, men det øyeblikket da han bestemmer seg for å sette Ann ned, slik at hun er trygg, for deretter selv å styrte i døden.

King Kong på taket mot slutten av filmen.foto.King Kong på taket  

 

Avrunding

Etter dette kommer Jack klatrende opp, og fortellingen får sin epilog − en kort avslutning som antyder hvordan historien går videre.

Diskutér

  • Filmen avsluttes med signaturreplikken "It was beauty that killed the beast".
  • Er du enig i denne konklusjonen?

slutten i King Kong.foto.King Kong slutten