Fagstoff

Sukker og søte produkter

Publisert: 15.10.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

  • Et kosthold med mye sukker gjør at det ikke blir plass til annen mat.
  • Et høyt sukkerforbruk er helseskadelig og derfor noe vi bør unngå.

Person som holder sukker i hendene. Foto.Sukker  

 

Bilde av et 0,4 liters glass med Coca-Cola, isbiter og sugerør. Foto.Brus inneholder mye sukker. Sukkerfri brus inneholder søtstoff. 

 

muffins med rosa pynt. foto.Kake og dessert inneholder ofte mye sukker 

 

SmågodtSmågodt 

 

Skål med musli.fotoMusli og frokostblandinger inneholder ofte mye av det vi kaller skjult sukker 

Matvaregruppe: sukker og søte produkter.Foto.  

Sukker inneholder ingen nødvendige næringsstoffer og gir bare energi, derfor kalles sukker også tomme kalorier. Forbruket av sukker har økt de siste tjue årene, og nordmenn får i seg langt mer sukker enn det som blir anbefalt.

Helsemyndighetene anbefaler at maksimalt ti prosent av energiinntaket vårt skal komme fra sukker.

Ulike sorter sukker:

  • fruktsukker (fruktose)
  • druesukker (glukose)
  • melkesukker (laktose)
  • vanlig raffinert sukker (sukrose eller sakkarose)


Liten plass til annen mat

Når vi har et høyt sukkerinnhold i kostholdet, får vi mye energi, men ikke kostfiber, vitaminer og mineraler. Et kosthold med mye sukker gjør at det ikke blir plass til annen mat. Ifølge anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon (WHO) bør vi ikke spise mer enn cirka 60 gram sukker per dag.

Hvorfor bør vi redusere sukkerforbruket?

Et høyt sukkerforbruk er helseskadelig og derfor noe vi bør unngå. De vanligste konsekvensene av høyt sukkerforbruk er

  • diabetes
  • overvekt
  • hjerte- og karsykdommer
  • dårlig tannhelse

Noen nyttige egenskaper ved sukkeret

  • Det gir en søt smak.
  • Det kan brukes som konserveringsmiddel på frukt og bær.
  • Det kan brukes som stivelsesmiddel i for eksempel i gelé.

Honning

  • består av nesten 80 prosent sukker
  • er like skadelig som sukker for tennene

 

Utfordringer til deg


  1. Følg lenken til Matportalen. Søk på sukker. Velg en artikkel og lag et sammendrag av den.
  2. Lag en liste med forslag til hvordan man kan få ned sukkerforbruket i Norge.
  3. Prøv om du kan registrere hvor mye sukker du får i deg i løpet av en dag. Får du i deg mer eller mindre sukker enn det som er anbefalt? Hvorfor er det vanskelig å registrere sukkerforbruk?
  4. Finn ut hva som er forskjellen på brunt og hvitt sukker.
  5. Hvordan merkes matvarer som inneholder sukker, for eksempel smågodt?
  6. Les og ta notater fra Helsedirektoratets sider om sukker. Vurder rådene som gis om sukkerinnhold i kosten. Diskuter rådene med en medelev.
  7. Finn oppskrifter på søte kaker og desserter. Reduser sukkermengden til det halve når du baker. Vurder resultatet.
  8. Gå til Matportalen. Finn ut hva næringsinnholdet i sukker er.
    • Vei opp 100 gram sukker.
    • Hvor mange kalorier/kJ gir 100 gram sukker?
    • Hvor mange gulrøtter kunne du spist for å få i deg den samme mengden kalorier/kJ?

 

Oppgaver
Relatert innhold