Fagstoff

Smør, margarin og oljer

Publisert: 15.10.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Fra denne matvaregruppa får du

  • energi (1 gram fett gir 9 kcal)
  • fettstoffer som kroppen trenger
  • de fettløselige vitaminene A, D og E

 

Biff med fettrand. foto.Mettet fett fra kjøtt  

Makrell.Foto.Makrell har mye flerumettet fett 

Plantefett og planteoljer. Foto.Plantefett og planteoljer inneholder enumettet fett.  

Kjøttpølser har metta fett. Foto.Kjøttpølser har metta fett  

Matvaregruppe: smør, margarin og olje. foto.  

Smør, margarin og oljer er en del av det norske kostholdet. Fett har en rekke viktige oppgaver og er en viktig energikilde for kroppen. Fett beskytter blant annet nerver og indre organer og er en bestanddel i cellemembranen.

Vi deler fett inn i

  • mettet fett – som øker risikoen for flere livsstilssykdommer
  • umettet fett – som enten er enumettet eller flerumettet. Dette er fett som er bra for kroppen. Noen av fettsyrene i denne gruppa er essensielle (for eksempel omega 3 og omega 6). Det vil si at kroppen ikke kan lage dem selv, og at vi derfor må få dem tilført gjennom kosten.

Smør er laget av animalsk fett (fløte) og inneholder mye mettet fett.
Margarin og de fleste planteoljene inneholder umettet fett. Margarin kan inneholde transfett, som er umettet fett som er behandlet for å få bedre holdbarhet. Dette fettet er ikke bra for kroppen.

Helsedirektoratet skriver:

«Helsedirektoratet anbefaler myk vegetabilsk margarin, flytende margarin eller olje framfor hard margarin eller smør. Det er sunnest å spise så lite som mulig av de produktene som inneholder mye mettet fett. De produktene som blir harde når de står i kjøleskapet, slik som meierismør og noen typer margarin, inneholder mettet fett, mens matoljer, flytende margariner og myke margariner inneholder mindre mettet fett og mer enumettet og flerumettet fett.»

Smør, margarin og oljer kan brukes

  • i matretter og bakverk
  • til steking
  • på brød
  • som dressinger
  • for å gi smak
  • i sauser

Det er viktig å merke seg at man ikke får i seg mindre fett dersom man velger vegetabilsk margarin eller olje. Andelen av mettet fett blir imidlertid mindre, og du får mer enumettet og flerumettet fett. Skal man redusere energiinnholdet i kosten, må man spise mindre fett, for eksempel ved å kutte ut smør på brødskiven.

Utfordringer til deg


  1. Les om smør, margarin og oljer på Helsedirektoratets sider. Les også de sidene du finner lenker til på denne siden. Ta notater av det du leser.
  2. Følg lenken Fett og fettsyrer og studer tabellen som ligger der. Hva kan du lese ut av denne tabellen?
  3. Lag en liste med forslag til hvordan man kan redusere fettinnholdet i kosten.
  4. Forklar forskjellen på mettet og umettet fett.
  5. Hva vil det si at en fettsyre er essensiell?
  6. Velg noen middagsoppskrifter og prøv om dere kan redusere fettinnholdet i disse på noen måte. Lag rettene ut fra både originaloppskrift og med redusert fettinnhold. Sammenlign næringsinnhold og smak.
  7. Hvilke helsemessige gevinster kan du få av å redusere fettinnholdet i kosten?
  8. Fordypning: Grei ut om transfett.

 

Relatert innhold