Oppgave: Arbeidsoppdrag

Temaoppgave kraft, jevning, saus og suppe

Publisert: 23.09.2010, Oppdatert: 20.03.2013
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Tre skjeer med ulike supper

De neste tre ukene er det krafter, jevninger, sauser og supper som er tema. Dere skal lære kutteteknikker, å blansjere grønnsaker, koke kraft, å bruke alle jevninger til ulike supper, sauser og andre retter.

Innføring på kjøkken over tre uker med krafter, jevninger, sauser, supper, blansjering og enkel servering med oppdekking og enkelt bakverk til. Elevene rullerer for å dekke alle oppgaver og mål. Det er satt opp forslag på en del supper og sauser som passer for VG1. I dette temaheftet finnes flere forslag på supper.
Klassen deles inn i grupper på 3−4.

bilde av en porsjon med minestronesuppeMinestronesuppe 

 

 

 

 

Fiskehoder og gulerøtter som blir kokt til fiskekraft. Fiskekraft  

Dag 1

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • minestronesuppe 4 grupper à 1,5 l
  • spinatsuppe med egg 4 grupper à 1 l
  • sjokoladepudding med vaniljesaus
  • kuvertbrød 1 gruppe
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • kutting av grønnsaker
  • lys oksekraft
  • grønnsakkraft
  • fiskekraft
  • jevninger
  • bechamel
  • brun grunnsaus

 

Bilde av jevning av smør og melJevning av smør og mel  

 

 

 

 

Bilde av løksuppeLøksuppe 

Dag 2

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave 

Kjøkken/servering

  • løksuppe 4 grupper à 2 l med krutonger
  • blomkålsuppe 4 grupper à 2 l
  • fletteloff 2 grupper – 4 stk. fletteloff
  • (sjokoladepudding + vaniljesaus serveres)
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • blansjering av grønnsaker
  • pakking og frysing
  • sile kraft
  • brun oksekraft
  • jevninger
  • veloutésaus

 

Bilde av ertersuppeSuppe med erter, svinekjøtt og grønnsaker 

Bilde av fransk brødFormloff  

Dag 3

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • gratinert makaroni (mornaysaus)
  • gul ertesuppe 4 grupper à 2 l
  • formloff 2 grupper
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • sile kraft
  • lys kraft
  • brun grunnsaus + peppersaus
  • bechamel

 

Bilde av en fiskesuppeFiskesuppe 

 

 

Bilde av ulike grønnsakerGrønnsaker 

Dag 4

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • suppe à la Jenny Lind 4 grupper à 1 l
  • fiskesuppe 4 grupper à 1 l
  • sjokoladepudding med vaniljesaus
  • kuvertbrød 2 grupper
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • kutting av grønnsaker
  • lys oksekraft
  • grønnsakkraft
  • fiskekraft
  • jevninger
  • bechamel
  • brun grunnsaus

 

Bilde av en tomatsuppeTomatsuppe 

 

 

Bilde av kokt kraft som fryses ned som isbiterKokt kraft kan fryses ned som isbiter 

Dag 5

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • tomatsuppe med makaroni 4 grupper à 1,5 l
  • fruktsuppe 4 grupper à 1 l
  • fletteloff 2 grupper – 6 stk. fletteloff
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • blansjering av grønnsaker
  • pakking og frysing
  • sile kraft
  • brun oksekraft
  • jevninger
  • veloutésauser

 

Bilde av en Asparges suppeAsparges suppe 

 

 

 

 

 

 

Bilde av gratinert blomkålhodeGratinert blomkål 

Dag 6

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering:

  • aspargessuppe 4 grupper à 1 l
  • gratinert blomkål og brokkoli (mornaysaus)
  • sviskekompott med fløtemelk
  • formloff 2 grupper – 6 stk. formloff
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • sile kraft
  • lys kraft
  • brun grunnsaus + peppersaus
  • bechamel

 

Vurdering

Blir vurdert i praksis og teori  

Lav grad av måloppnåelse

påpeke dårlig kvalitet på råvarer, lese og forstå resepter, bruke mål og vekt, delta, finne fram mål og vekt, velge og bruke riktige råvarer. 

Middel grad av måloppnåelse

identifisere, klassifisere, anvende råvarene, øke og redusere i forhold til antall enheter, regne ut mengde, anvende råvarer fornuftig, nøyaktig. 

Høy grad av måloppnåelse

begrunne avgjørelser, ta avgjørelser, velge rette metoder, nøyaktighet, improvisere ved behov, ta initiativ.

 

Oppgaver