Fagstoff

Grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter

Publisert: 15.10.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

 

Bildet viser frukt og grøntHusk: Fem om dagen fra denne matvaregruppen!    

Forskjellige typar bær. Foto.Her er det masse antioksidanter.   

Se videoer om frukt og grønt i matlaging:

Artiskokk 

Bønner 

Løk 

Ananas 

Gulrot 

Oppkuttede grønnsaker 

Juicing 

Grønnsakssaus 

Ovnsbakte grønnsaker 

Frukt og grønnsaker på idrettsarenaen 

Solbær 

Bringebær 

Jordbær 

Oppkuttet frukt 

Sitrusfrukter 

Krydderurter 

Slangeagurk 

Stilkselleri 

Tomater 

Litchi og rambutan 

Papaya 

Purre og vårløk 

Reddik 

Salater 

Fenikkel 

Fiken og dadler 

Granateple 

Jordskokk 

Kiwi 

Kål 

Blomkål 

Kålrot 

Bananer 

Brokkoli 

Epler  

 

Om du savner noe på denne listen, kan du se på restaurant- og matfag sine sider.

Matvaregruppe: Grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter.Foto.  

Denne matvaregruppa inneholder matvarer som er bra for helsa vår, og som beskytter mot mange ulike sykdommer.

Helsedirektoratet anbefaler derfor minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt og bær daglig. Totalt blir det fem om dagen. Anbefalt inntak er minst 500 gram per dag.

 

   

Matvarer i denne gruppa gir deg

  • lite fett
  • vitaminer
  • mineraler
  • kostfiber

Frukt og bær

Frukt og bær passer til de fleste måltider, og det anbefales at vi spiser dette daglig. Frukt og bær

  • kan være produsert i Norge eller være importert
  • kan vokse vilt i Norge (noen bærtyper)
  • kan være dyrket økologisk eller ikke

Frukt og bær kan ha ulikt næringsinnhold avhengig av årstid, lagring og tillaging. Vi spiser mye frukt og bær i form av syltetøy, saft og jus. Disse produktene kan være tilsatt ganske mye sukker. Det finnes mange ulike sorter frukt og bær, og du kan lese mer om dette på frukt.no

Frukt og bær kan brukes

  • som de er, for eksempel som et mellommåltid
  • som desserter, for eksempel som fruktsalat
  • som tilbehør til eller ingrediens i kaker, for eksempel i eplekake
  • som tilbehør til middagen, for eksempel tyttebær og pærer
  • som drikke, for eksempel saft, jus og smoothies
  • som pålegg, for eksempel syltetøy eller bananer

Grønnsaker

  • kan deles i undergrupper - last ned Plakat: Grønnsaker  
  • kan spises som egne retter eller som tilbehør til kjøtt- eller fiskeretter

Tørkede belgfrukter

De fleste tørkede belgfrukter bør bløtlegges på forhånd for å forkorte koketiden og redusere gassdannelsen i magen. Belgfrukter kan bløtlegges i kaldt vann i 10–12 timer. Mindre belgfrukter, som linser, kan kokes uten bløtlegging. Belgfrukter inneholder mye proteiner og kan sammen med andre vegetabilske matvarer erstatte proteinet i kjøtt og fisk. Belgfrukter er også en god fiberkilde. Se Belgfrukter  for mer informasjon.

 

Utfordringer til deg

 

  1. Hvorfor bør frukt og eventuelt bær være en del av den daglige kosten vår?
  2. Bruk Matvaretabellen for å finne ut hvor mye sukker det er i ulike typer syltetøy. Hva kan du lære av dette?
  3. Hvordan kan du redusere mengden sukker i syltetøy og saft?
  4. Finn oppskrift på en rett som inneholder frukt eller bær, og lag den på kjøkkenet hjemme eller på skolen. Bruk gjerne kokeboka som ligger under Verktøy-fanen.
  5. Hva vil det si at frukt og bær er økologisk dyrket?
  6. Ta notater fra e-forelesningen "Frukt og grønnsaker"
  7. Les om grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter på Helsedirektoratets nettsider. Ta notater
  8. Du finner lenker til flere oppgavene i lenkesamlingen.
 

Oppgaver

Praktisk stoff for

Generelt

Relatert innhold