Fagstoff

Valg av ryggsekk

Publisert: 05.09.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Sekk med innhold. Foto.  

Når vi skal på dagstur, bruker vi ofte den sekken vi har. Det går fint om vi ikke skal bære så mye, og om vi ikke skal gå så langt. Dersom du skal gå langt eller bære litt tungt, er det viktig å ha en sekk som passer både til ryggen din og til formålet med turen.

For nordmenn på reisefot er ryggsekken fra gammelt av vårt nasjonalplagg. Ikke legg ut på tur med tung sekk uten trening. Sekken bør ikke veie mer enn en tredjedel av kroppsvekten din. Er du i tillegg dårlig trent eller overvektig, bør sekken kanskje ikke veie mer enn en fjerdedel av kroppsvekten.

En tung sekk er i seg selv en sikkerhetsrisiko. Du utsetter kroppen for større belastning, og det er lettere å falle. Når du faller, er vekten din langt høyere enn normalt, slik at du faller tyngre. Det er lite heroisk å bære for tungt eller å legge ut på langtur uten trening. Når du går med tung sekk lenge, får du gjerne vonde skuldre og hofter. Denne smerten forsvinner ikke, men du venner deg etter hvert til å tåle den.

Valg av sekk

I denne filmen får du mange råd om valg av sekk:

Ryggsekktips  

Ryggsekken

Ryggsekker spesiallages i dag for bestemte bruksområder. Før du kjøper en sekk, bør du ha klart for deg hva du skal bruke sekken til.

En ryggsekk til vinterbruk bør ha snølås. Det hindrer at det blåser snø ned i sekken i ruskevær. En lang snølås forlenger også sekken slik at du kan bruke den som yttertrekk for soveposen. Dette er nyttig dersom forholdene blir barskere enn du hadde ventet, eller du må lage nødbivuakk.

Størrelsen på sekken angis i liter. En sekk på 30 til 50 liter er egnet til klatring, skiturer og dagsturer, mens sekker på 50 til 70 liter og opp til 130 liter er beregnet for langturer.

Det er mulig å regulere ryggen på de fleste sekker. Husk at sekken skal sitte, ikke henge på ryggen – sekken skal passe ryggen din. Sekker leveres etter brukerens rygglengde og høyde. Uansett hvor stor sekk du kjøper, vil du alltid klare å fylle den. Dersom du bare skal ha med ditt personlige turutstyr i sekken, har du som regel plass nok i en sekk på mellom 50 og 65 liter. Dette gjelder også for lange vinterturer – det handler om å pakke nøkternt og velge mat og utstyr med lavt volum. Kroppen din har ikke godt av å bære mer enn 25 til 30 kilo over tid.

Hoftebeltet

Hoftebeltet overfører opptil 60 prosent av belastninga fra skuldrene til hoftene. Da må sekkens bæresystem justeres riktig. Hoftebeltet bør være formsydd, og det bør være en ryggpute på sekken som støtter opp den nedre delen av korsryggen. Når du tar på sekken, strammer du først brystreima før du heiser opp skuldrene og strammer hoftebeltet. Ved å slakke på hoftebeltet kan du overføre ønsket mengde belastning fra skuldrene til hoftene.

I ulendt terreng er det behageligst å bære forholdsvis mye med skuldrene, mens det på jevnere terreng der du ikke behøver å løfte bena så høyt, er bedre å bære mer med hoftene. Selv om du bare går med hoftebeltet passe stramt uten å ha overført vekt, virker hoftebeltet stabiliserende på sekken. Hoftebeltet skal hvile på hoftekammen og ikke stramme rundt magen som et korsett. Selv om du ikke bærer tung sekk, har du glede av hoftebeltet som stabiliserer sekken i ulendt terreng. De nyere anatomiske sekkene har et leddet hoftebelte som følger bevegelsene i hofta.

Brystreim

På skiturer er det absolutt nødvendig at sekken har ei reim som trekker skulderstroppene lenger inn på skuldrene og brystet. Brystreima gir skuldrene bedre bevegelsesfrihet og gir samtidig vesentlig bedre stabilitet. Også på fotturer er brystreima viktig fordi den stabiliserer sekken slik at den bedre følger kroppens bevegelser.

Mann som bærer sekk. Foto.Å bære sekk krever styrke 

Ryggsekk for jenter

En stadig større del av fjellvandrerne er jenter, men det er ikke alt turutstyr som er like godt egnet for jenter. Jenter har ofte kraftigere hofteparti, spinklere skulderparti og kortere rygg enn guttene. I tillegg kan brede skulderreimer bli så brede at de sjenerer brystene. Brystreima skal plasseres over brystene.

Det er kommet noen sekker som er egnet for jenter. Disse sekken er beregnet på personer på mellom 155 og 175 centimeter og har vanligvis et volum på mellom 55 og 70 liter. Jenter bør alltid spørre etter turutstyr tilpasset jenter, spesielt når det gjelder ryggsekk.

Anatomisk sekk

I dag er de anatomiske sekkene nesten enerådende på markedet. Med en anatomisk sekk blir ryggen nærmest omsluttet av sekken. Det gjør at den følger kroppens bevegelser langt bedre enn noe annet bæresystem. Det er under aktiviteter i ulendt terreng, klatring, brevandring og utforkjøring at du virkelig får glede av den anatomiske sekkens passform og evne til å følge kroppens bevegelser.

Du slipper en meis som henger seg fast i greiner eller skyter fram over hodet når du tryner i ei utforkjøring på ski. Det er også ulemper ved de anatomiske sekkene, men de overskygges i stor grad av fordelene. Du svetter en del mer med en anatomisk sekk enn med andre typer, fordi sekken ligger så tett inntil ryggen. Den anatomiske sekken må pakkes mer omsorgsfullt enn andre typer sekker, og du bør unngå å pakke noe utenpå sekken, bortsett fra liggeunderlaget. Du må ofte forme spilene som ligger i ryggstykket, slik at de passer til ryggfasongen din. Det betyr samtidig at du ikke kan sitte på sekken, for da bøyer du disse spilene. Skal du bære store kasser eller store kolli med utstyr, som store kjøttstykker etter ei vellykket reinjakt, er en sekk med meis å foretrekke dersom du skal bære bører tyngre enn 25 kilo. En pakkrammesekk er også da å foretrekke.

Pakkrammesekken

Pakkrammesekken er festet til ei solid ramme, oftest av aluminium. Bærestropper og hoftebelte er festet til ramma. Meisen er ofte polstret med puter og band mot ryggen for økt bærekomfort. Pakkrammesekken er det beste alternativet for noen bruksområder. Den er særlig best for jegere som skal bære tunge kjøttbører, og for dem som skal på lange turer med særdeles tunge og uhåndterlige pakninger. Fordelen med pakkrammesekken er at selve sekken kan fjernes, slik at du kan surre kasser og beholdere rett på meisen. Pakkrammesekken mangler passformen og stabiliteten til den anatomiske sekken, men til gjengjeld kan du pakke tyngre ting som sovepose og telt utenpå sekken. Det gjør at du får plass til mer i en pakkrammesekk enn i en anatomisk sekk.

Pakk sekken din selv

Jente som pakker sekk. Illustrasjon. 

Skal det være mulig for deg gå finne igjen tinga dine i sekken uten å tømme ut alt innholdet, må du pakke sekken systematisk. Pakk i poser. Én utstyrskategori i hver pose. Bruk gjennomsiktige plastposer, brødposer eller hjemmesydde poser i stoff. Det siste er det mest miljøbevisste. Har du forskjellig farge på posene, finner du raskt fram i sekken. Tunge saker skal høyt opp og nært kroppen. Husk: Ryggsekken skal sitte på ryggen, ikke henge.

 

Finn ut av dette før du skaffer deg ny sekk:

  • Hvor mye skal du ha med deg?
  • Hvor høy er du?
  • Hvor mye penger vil du spandere?
  • Hva skal du bruke sekken til?