Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

God nok – holdningskampanje i sosiale medier

Hver dag publiseres millioner av bilder, filmer, tips, reklame og artikler i sosiale medier. Mange av disse inneholder direkte eller indirekte budskap til unge mennesker om hvordan de bør se ut, og hvordan de bør leve livene sine.
Grafisk fremstilling av kommunikasjon i sosiale medier. Kollasj.
Åpne bilde i et nytt vindu

Det finnes mange eksempler på at sosiale medier bidrar til at unge får et negativt syn på eget utseende. I dette læringsoppdraget skal du bidra til det motsatte.

Tenk deg at du jobber i et reklamebyrå som får i oppdrag å lage en holdningskampanje i sosiale medier.

  • Målgruppe: Ungdommer
  • Oppdragsgiver: En ideell organisasjon
  • Budskap: Ungdom er gode nok som de er. De har en verdi helt uavhengig av utseende og respons i sosiale medier.

Gangen i arbeidsoppdraget

  1. Les aktuelle fagtekster og gjør research.


    Diskuter med medelever hvordan dere tror ungdom i dag blir påvirket av sosiale medier. Lag eller bruk en undersøkelse for å finne ut:


    • Hvilke sosiale medier bruker ungdom?

    • Hvem følger de, og hva liker og misliker de med disse profilene?

  2. Forsøk å finne fram til konkrete eksempler. Gjør også generelle søk på "ungdom og sosiale medier".

  3. Frisk opp kunnskapen din om retoriske virkemidler.
  4. Velg deg en ideell organisasjon som skal være avsender. Det kan være organisasjoner som Røde Kors, Du bestemmer eller en fiktiv organisasjon.
  5. Formuler et budskap for å treffe målgruppa. Bruk det du kan om retoriske appellformer og innsikt fra research-fasen til å utvikle ideen din.
  6. Skisser plan for to til tre medieuttrykk.
  7. Lag en kommunikasjonsplan for en holdningskampanje. Den bør beskrive målgruppe, budskap, kommunikasjonstiltak og tidsplan. I tillegg må du forklare hvordan retorikk og virkemidler skal brukes for å nå gjennom med budskapet til målgruppa.
  8. Arbeidet kan etter avtale presenteres muntlig eller skriftlig, med eller uten ferdigproduserte medieuttykk.
CC BY-SASkrevet av Ragnhild Risholt Kleppe.
Sist faglig oppdatert 12.07.2017

Læringsressurser

Utforskende produksjon for oppdragsgiver