Oppgave: Forsøk

Kjøtt eller vegetar – ett fett?

Publisert: 27.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

To hamburgere, en av kjøtt og en vegetarburger. Foto.

Ved å halvere kjøttforbruket ditt kutter du 350 kg CO2-enheter per år. Det gir en betydelig klimagevinst samtidig som det er bra for helsa di. Finnes det vegetarprodukter som ligner så mye på kjøtt at det er vanskelig å merke forskjell, eller som smaker slik at kjøttelskere vil velge vegetarretten?

Oppdrag

Finn ut om de andre på skolen klarer å smake forskjell på kjøtt og vegetarprodukter.
Lag en hypotese (eller problemstilling) og planlegg hvordan du vil teste om hypotesen stemmer. Dere kan for eksempel rigge til en stand i kantina og servere en godbit til dem som vil svare på et spørreskjema.

Ung kvinne med handlekurv. Foto.  Tidsbruk og organisering: 4–6 timer
– fordel gjerne oppgaver for å spare tid

  • Planlegge forsøket og lage spørreskjema: 1 t
  • Kjøpe inn matvarer og tilberede disse: 1–2 timer
  • Gjennomføring av smakstest: 1 time
  • Etterarbeid: 1–2 timer

Forberedelser: 2–3 timer

Planlegg hvordan dere vil gjennomføre forsøket. Hvis dere vil gjennomføre en såkalt dobbel blindtestTestpanelHvis vi skal bruke mennesker i forsøkene våre, må vi bruke blindtesting for å være sikre på at de ikke vet noe om forsøksbetingelsene.Helst bør vi ha dobbel blindtest. Det betyr at de som gjennomfører forsøket, heller ikke vet noe om forutsetningene.Hvis det for eksempel dreier seg om smakstesting av brus, skal verken smakerne eller de som serverer brusen, vite hvilke merker som er i hvilke glass. Først når alle svar er registrert, kan det avsløres., må de som gjennomfører testen, ikke vite hva forsøkspersonen får.

Tilbered to retter som ser like ut

Kjøp inn matvarer og tilbered vegetar- og kjøttrett så likt som mulig.
TIPS! 
Vegetarkjøttdeig er godt egnet til sammenligning med vanlig kjøttdeig i for eksempel taco, på pizza og i pasta bolognese. Det finnes også vegetarprodukter som ligner på kyllingfilet i utseende og konsistens. Når dere er ferdig med å lage maten, bør det ikke være så lett å se forskjell på kjøttmaten og den vegetariske maten.

Gjør klart merkede smaksprøver på forhånd. Den som tilbereder maten, må passe på å ha oversikt over hvilke smaksprøver som er med kjøtt, og hvilke som ikke er det.

Spørreundersøkelse

Lag en kort spørreundersøkelse som forsøkspersonene skal svare på (SurveyMonkey, Google Skjemaer, EasyQuest). Aktuelle spørsmål kan være:

  • En dame smaker på flere typer melk. Foto.Smakstesting av melk – blindtestHvilket nummer er det på smaksprøven din? (NB! Viktig for å holde orden på hvem som får hva.)
  • Kjønn ........... Elev/ansatt ..................................
  • På en skala fra 1 til 6, hvor godt like du smaken?
  • På en skala fra 1 til 6, hvor godt likte du utseendet?
  • Tror du at du har fått et kjøttprodukt eller et vegetarprodukt?
  • Hvor mange middager med kjøtt spiser du per uke? (0–7)
  • Tror du at du kan klare å kjenne forskjell på om det er kjøtt eller ikke?
  • Kunne du tenke deg å spise mindre kjøtt?

Gjennomføring av smakstest: 1–2 timer

Plukk ut et tilfeldig smakspanel eller arranger en smakstest i kantina der frivillige får være med. Ikke glem lærere og andre ansatte! Forsøkspersonene smaker og svarer på spørreundersøkelsen. Ta bilder/film fra gjennomføringen, men spør om tillatelse fra de som er med på bildet eller i filmen.

Fire ungdommer smaker på flere typer rødbrus. Foto.Smakstesting av julebrus 

Etterarbeid: 1–2 timer

Lag grafiske framstillinger av resultatene. Vurder om hypotesen stemte og drøft feilkilder.

Produkt – flere muligheter

  • Presenter resultatene i en vitenskapelig rapport. Rapportgeneratoren er til god hjelp når du skal utarbeide rapporten.
  • For å få formidlet resultatene til et bredere publikum kan det lages infografikk ved å bruke regneark eller nettstedet infogr.am (se figur til høyre).
  • Lag en avisforside med sensasjonspreget overskrift (4 av 5 skoleelever …!)
  • Del resultatene deres på sosiale medier, skolens hjemmeside, infoskjermer på skolen eller i en lokalavis.
  • Lag et TV-innslag om resultatene dere har kommet fram til. Innslaget kan være en del av klassens Klimasending eller Klimablogg.

Veien videre

Undersøk om kantina på skolen tilbyr vegetariske alternativer. Foreslå i elevrådet at skolen skal ha en kjøttfri dag.

Verktøy og ressurser du kan få bruk for i denne aktiviteten