Fagstoff

Å treffe målgruppa

Publisert: 06.04.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Piler i midten på en målskive. Bilde

Å treffe en målgruppe handler om å nå ut til mennesker der de oppholder seg rent fysisk, men også om å treffe dem mentalt og følelsesmessig i den livsfasen og situasjonen de befinner seg i.

Å treffe målgruppa kan være å nå fram til en skolesliten 17-åring som sitter på en bussholdeplass,  med en reklame om at man blir glad av sjokolade. Eller det kan være å treffe en eldre mann med reklame for en ny og sylskarp TV, der han sitter med stadig dårligere syn foran den gamle, uskarpe TV-en sin og venter på sportssendingene.

Vaner, preferanser og behov i ulike målgrupper kartlegges og brukes for å skreddersy medieinnhold og markedsføring til bestemte målgrupper. 

Hvor befinner målgruppa seg?

  • På hvilke kanaler finner vi målgruppa? 
  • Hvilke blader og aviser leser målgruppa? 
  • Ser de på TV, eller bruker de kun strømmetjenester? 
  • Hva ser de på YouTube? 
  • Hvilke sosiale medier bruker målgruppa? 
  • Ser målgruppa utendørsreklame?
  • I hvilken grad og hvor skjer disse mediebruksaktivitetene?

Slik informasjon hjelper ikke bare medieprodusenten med å avgjøre valg av kanal, tidspunkt og sammenheng for visning eller publisering. Den bidrar også til å velge, fokusere og vinkle innholdet.

Hvordan nå målgruppa?

  • Hva er konflikten i fortellingen, og hvordan skal den utvikle seg?
  • Hvilket design og hvilke virkemidler skal brukes? Er humor, autoritet, identifisering eller opplysning grep som fører til at målgruppa blir beveget? 
  • Er målet å underholde eller å opplyse?
  • Hvilke ord og hvilken språkstil skal brukes?
  • Hvilke retoriske grep kan du bruke? Er det etos, altså troverdighet, som skal til for å treffe målgruppa? Eller skal du kanskje spille på patos, det vil si følelser? Eller er det kanskje logos, fornuften, som appellerer til din målgruppe? Eller kanskje en kombinasjon?

Godt planlagte medieproduksjoner vil treffe sine målgrupper, og til og med kunne nå bredere ut.

Å treffe mer enn bare målgruppa

NRK er en medieaktør som er programforpliktet til å gi tilbud til små interessegrupper. De lager for eksempel program for filosofi- og jazzinteresserte, for dem som bor i utkantstrøk, for dem som er språkinteresserte og for dem som snakker samisk. Men flere ganger har NRK opplevd at programmer som var lagt for en mindre og smalere målgruppe, er blitt en suksess langt ut over den tiltenkte seermassen.

Et eksempel på det er programmet som var et av de første i sjangeren sakte-TV, nemlig Hurtigruten minutt for minutt. NRK ble overrasket over suksessen. Et annet konsept som også når ut over sin primære målgruppe, er TV-serien Skam.

Refleksjonsoppgave

Ta utgangspunkt i to ulike målgrupper og diskuter hvordan dere vil markedsføre NRK-serien Skam eller eventuelt en annen TV-serie.

 

Hvor og hvordan tenker dere å treffe de to målgruppene?