Oppgave

Vurder målgrupperetting

Publisert: 06.04.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Sophie Elise Isachsen. Foto.

Bruk noen minutter på å se på hvert av disse fire medieproduktene.
Gå sammen i grupper med tre–fire elever og diskuter spørsmålene.

A: Les dette blogginnlegget på Sophie Elises blogg: Er jeg for tykk til å lese blogg?

  1. På hvilken måte har Sophie Elises tanker rundt målgruppe endret seg fra hun startet å blogge til nå? 
  2.  Hvordan har hennes forståelse av målgruppa endret budskapet hennes? 
  3. Synes du at bloggere bør ta et ansvar når det gjelder hvilket budskap de formidler til hvilken målgruppe?  
  4. Bør bloggere ha en større bevissthet rundt forskjellen på mottakere og målgrupper?

B. Se dette klippet fra Skam, NRKs dramaserie for ungdom: Skam: Trussel 

  1. Hvem er målgruppa for denne serien? 
  2. Hva er budskapet i denne episoden? 
  3. Skam er et eksempel på et medieprodukt som fikk et mye større publikum enn først planlagt. Hva er årsakene til det, tror dere? 

C. Se på denne reklameplakaten: Plakat for Playstation 

  1. Hva er budskapet i denne reklamen?  
  2. Hvilken kunnskap må man ha for å forstå budskapet i denne reklamen? 
  3. Hvor godt synes du budskap og målgruppe henger sammen? 
  4. Hvor ville du ha plassert denne reklamen for at den skal treffe målgruppa?

D. Se denne informasjonsfilmen: Alfred & Skyggen – En liten film om følelser 

  1. Hvem er den egentlige senderen i denne filmen? 
  2. Hvem er i primærmålgruppa, tror du? 
  3. Hvor måtte du lete for å finne svar på de to første spørsmålene? 
  4. Er dette en film som treffer en smal eller en bred målgruppe? Begrunn svaret.