Fagstoff

Eksempler på universell utforming på nett

Publisert: 28.02.2017, Oppdatert: 07.03.2017

Norske mediebedrifter har lenge arbeidet med universell utforming av nettsider. Vi ser konkret på det som Store norske leksikon, Vegvesenet og NRK har fått til, og hvordan de har gått fram.

Eksempel: snl.no

Store norske leksikon ble redesignet og vant Design for alle-prisen. I en del av foredraget under forteller utvikler Wilhelm Joys Andersen om prosessen og prinsipper de arbeider etter. Hovedpunktene hans er:

  • Slett all dritt, løft fram det viktige.
  • Fjern knapper fra redigeringsverktøyet.
  • Lytt til skjermleseren.
  • La Google finne innholdet.
  • Sjekk kontrasten og test mot brukere.
  • Kast musen ut av vinduet.

 

Eksempel: vegvesen.no

Vegvesenet har arbeidet med å forme teksten slik at brukerne skal forstå innholdet. I slikt arbeid kan sjekklister være nyttige verktøy. Vi har funnet en på gov.uk, som er britenes statlige informasjonskanal på nett. Nettjenesten har satt opp tre spørsmål som kan brukes for å sjekke om en tjeneste er ferdig presentert på en nettside.

Da skal brukeren kunne

  1. finne svaret
  2. forstå det
  3. vite hva han eller hun så skal gjøre

Se gjerne litt videre i videoen også, så kommer noen konkrete tips til utforming av lenker:

Eksempel: NRK

NRK har en rekke tjenester på TV, nett og mobil som bidrar til universell utforming:

To veldig spesifikke tjenester:

  • tegnspråktolk for døve
  • synstolk for blinde

Disse har begrenset nedslagsfelt, men de kan få nye bruksområder – med synstolk kan du se på film mens du kjører bil, det er som et hørespill!

Tjenester rettet mot hørselshemmede:

  • teksting, også på direktesendinger
  • tekst på video, eksempelvis til sosiale medier – her er det ofte utfordringer når det gjelder kontrast

Tjenester rettet mot blinde, svaksynte og dyslektikere:

  • skjermlesere
  • lydtekst

Andre tilpasninger:

  • gode fonter
  • gode kontraster
  • korte, klare setninger
  • store knapper
Relatert innhold