Fagstoff

Eierskap i mediene

Publisert: 12.10.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Trine Eilertsen om eierskap i mediene. Videoen er produsert i 2011. 

Hvem eier de norske mediene? Og hvordan påvirker globalisering norsk mediestruktur? Det er noe av det vi skal ta opp her.

I Norge har vi både offentlige og private medieeiere. Offentlige medieeiere skal spesielt ivareta demokratiske, sosiale og kulturelle behov som omfatter alle borgere i samfunnet. Men de fleste mediene eies av store, privateide mediehus. Utviklingen går i retning av økt eierkonsentrasjon.

Eierskap i avisbransjen

I 2015 hadde vi tre store aviseiere i Norge. Den største var Schibsted (16 aviser, 28,3 % av opplaget). De eier aviser som Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen, VG og Stavanger Aftenblad. Deretter har vi Amedia (62 aviser, 24,4 % av opplaget). Den tredje store aviseieren er Polaris (29 aviser, 9,7 % av opplaget), som eier Adresseavisen og mange lokale aviser på Nordvestlandet, i Trøndelag og i Nord-Norge.

Eierskap i kringkastingssektoren

Det er staten som eier allmennkringkasteren NRK. I 2015 var NRK det eneste heleide norske medieselskapet i kringkastingssektoren. Alle de andre hadde utenlandske eiere. Det danske mediekonsernet Egmont eier TV 2-gruppen, det globale mediekonsernet Discovery Communication eier blant annet TV Norge, Fem, Max, Discovery Channel og Eurosport, og det svenske mediekonsernet MTG eier TV 3 og Viasat. Dessuten eier det tyske medieselskapet Bauer Media Group flere nasjonale og lokale radiokanaler i Norge, blant annet Radio Norge.