Fagstoff

Aktører i mediebransjen

Publisert: 17.08.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

TV2-logo. Foto.Norske TV 2 eies av det danske mediekonsernet Egmont.  

Mediebransjen består av en lang rekke aktører. Aktører kan være bedrifter eller store selskap som eier en lang rekke mediebedrifter.

Aktører i mediebransjen

Schibsted er eksempel på et slikt eierselskap, eller mediekonsern som det også kan kalles. Det er et ledende mediekonsern som eier mediebedrifter både i Norge og utlandet. I 2016 hadde Schibsted 6 900 medarbeidere i 30 land. Schibsted eide da de norske avisene Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, og i tillegg de svenske avisene Aftonbladet og Svenska Dagbladet. På samme tid er Schibsted Classified Media (SCM) ledende på online rubrikk i Europa.

Andre eksempler på skandinaviske mediekonsern er Bonnier-gruppen som blant annet eier SF Norge, og som sammen med selskapet Hjemmet Mortensen utgir ulike typer magasiner, kriminalbøker og tegneserier.

Danske Egmont eier på sin side norske TV 2, Nettavisen, Nordisk Film, Oslo kino, forlaget Cappelen Damm AS, og et forlag som utgir en rekke kjente ukeblader og tegneserier.

Norsk Rikskringkasting (NRK) er en annen stor norsk medieaktør. Mens de mediekonsernene vi tidligere har nevnt, er kommersielle, er NRK eid av staten. Men det disse aktørene har felles, er at de alle til en viss grad jobber med å produsere redaksjonelt innhold, altså en form for journalistikk.

Aktører innen markedsføring og underholdning

Andre aktører i mediebransjen er store reklamebyrå som for eksempel Try Reklamebyrå, McCann og T/A Pol. Innen kommunikasjonsbransjen er Burson-Marsteller, Geelmuyden Kiese og Gambit kjente navn.

I tillegg er underholdningsbransjen godt representert når det gjelder medieaktører; alt fra filmselskaper og ulike produksjonsselskaper til distributører og musikkaktører kan ses som pådrivere i mediebransjen.