Fagstoff

Drømmen om å starte for seg selv

Publisert: 09.08.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Bill Gates holder foredrag i Asia. Foto.  

Alle etableringer av bedrifter tar sikte på å tjene penger og få et overskudd. En person som starter en virksomhet, blir ofte kalt «gründer». Ordet er tysk og betyr «grunnlegger».

Forretningsplan

Se for deg at du har fått en god idé, som du tror du kan tjene penger på – en forretningsidé. Det første du må gjøre, er å lage en forretningsplan. Forretningsplanen er en gjennomgang av de forskjellige sidene ved ideen og hvordan du har tenkt å sette den ut i livet. Denne planen vil hjelpe deg i prosessen fram til etableringen av en bedrift.

En god forretningsplan bør inneholde:


  • En beskrivelse av forretningsideen din. Hva er det bedriften din skal tilby, og til hvem?
  • Hvordan skal du produsere og levere det du vil tilby?
  • En analyse av markedet. Hvem er aktuelle kundegrupper? Har du konkurrenter som driver med det samme, og hvordan skiller du deg fra konkurrentene?
  • En strategi for markedet. Hvordan skal du nå ut til kundene og vinne over konkurrentene dine?
  • Økonomi og budsjett. Hvor mye penger trenger du for å starte opp og etablere deg i markedet? Hvor mye trenger du å tjene for å kunne drive bedriften på lengre sikt?
  • Finansiering. Trenger du eksterne investorer eller lån for å ha penger til å starte opp bedriften? Hvordan skal du betale tilbake penger du eventuelt har lånt?
  • Hvordan skal bedriften drives og administreres i det daglige?
  • En samlet oversikt som viser konkret hvordan du skal gjennomføre alle punktene som er nevnt ovenfor.


Forretningsplanen er et godt verktøy, fordi den forbereder deg på å starte bedriften, og fordi den kan gi deg et mer strukturert og realistisk bilde av prosessen. Den forklarer deg selv og andre hva du skal gjøre, og hvorfor du gjør akkurat det, og ikke noe annet. Et grundig arbeid med forretningsplanen vil øke sjansen for at prosjektet ditt ender godt. Og du får god oversikt over den virkelige risikoen du påtar deg med forretningskonseptet ditt.