Fagstoff

Logistikk

Publisert: 30.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Bud med pakke. Foto.   Dersom vi skal beholde de gode kundene, er det avgjørende at de får riktig vare innen rimelig tid. For at nettbutikken skal ha en effektiv vareflyt, må vi sørge for god logistikk.

Se filmen om lagerstyring fra KOMPLETT.no. 

Lagerstyring

Fordelen med en nettbutikk er at man i stor grad kan automatisere deler av driften. Et eksempel kan være automatisk lagerstyring. Når en kunde legger inn ordre på et produkt, blir denne enheten trukket fra den totale lagerbeholdningen. På denne måten vil systemet automatisk holde orden på hvor mange enheter vi har på lager av et spesifikt produkt.

Levering

I dag stiller kundene høye krav til levering. Når en kunde bestiller varer fra nettbutikken, forventer vedkommende at leveringen er trygg og rask. Det er mange ulike måter å levere en vare på. Varene kan sendes som vanlig pakke, eller om det haster, som ekspresspakke. Enkelte nettbutikker har også såkalte Pick-up-Point, som er sentrale steder der kunden kan hente varen fysisk. Dersom varen er levert i defekt stand, må det være gode rutiner for retur og tilbakebetaling.

Retur

Nettbutikken bør ha gode ordninger for å håndtere returnerte varer. I Norge har vi 14 dagers angrefrist på varer vi bestiller fra nettbutikker. Det vil si at vi kan returnere varene og få tilbake pengene. Dette er omfattet av angrerettloven, siden netthandel regnes som fjernsalg. Informasjon om retur bør stå både på nettsidene og i forsendelsen. Ved å legge ved en ferdig utfylt returetikett gjør du prosessen enklere både for kunden og for logistikkmedarbeideren som skal ta imot pakken.