Fagstoff

Annonse, radiospot og reklamefilm

Publisert: 29.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Annonse med bilde av fisk og tekst. Faksimile.Denne annonsen for Akvariet i Bergen er laget for publisering i ulike kanaler i forbindelse med kulturfestivalen Hansadagene i Bergen 9.–12. juni 2016.   

Annonser, radiospot og reklamefilm er etablerte sjangre i markedsføring. Målet med all reklamevirksomhet er å informere forbrukerne om et produkt eller en tjeneste, og å skape forventninger og behov som får kunden til å bruker penger på en vare eller en tjeneste.

Format og sjangre er tilpasset den kanalen reklamen skal formidles gjennom. Annonser i aviser og magasiner består av bilde og skrift. Nettannonser kan også inneholde levende bilder. Radiospoter er reklame i lydformat for radio, enten det er vanlig radio eller radio strømmet fra nett. Reklamefilmer vises på fjernsyn, kino, i nettaviser eller i sosiale medier.

Inntektene fra reklame sikrer jobbene til de som arbeider i reklamebransjen. Men for mange mediebedrifter er inntekter fra reklamevirksomhet også et kjærkomment tilskudd til redaksjonell virksomhet.

Annonser

En annonse er et betalt budskap som gjengis i en trykksak eller i et nettbasert medium. Det er vanlig å skille mellom reklameannonser, salgsannonser og kunngjøringer. En salgsannonse skal selge varer og tjenester. Stillingsannonser og dødsannonser er ikke reklame, de er kunngjøringer.

Tenkepause

Studer annonsen Møt en typisk bergenser.

Hvordan er visuelle og skriftlige elementer brukt for å få folk til å besøke Akvariet?

I dag finner vi mest annonsestoff i de regionale abonnementsavisene, som Nordlys, Adresseavisen og Agderposten. Mange av disse avisene har egne reklamebilag eller innstikk som består kun av reklame. Også lokalavisene har en del annonser. Løssalgsavisene VG og Dagbladet henvender seg til avislesere over hele landet og egner seg derfor i mindre grad til kunngjøringer og annonsering av lokalt tilsnitt.

På Google og i sosiale medier blir annonser skreddersydd for din brukerprofil. En brukerprofil er basert på den informasjonen du over tid har delt med andre på Internett. Har du for eksempel vært innom en nettbutikk, eller søkt etter en vare på Google, kan du få annonser fra leverandører av slike produkter i ukesvis etterpå på Facebook-sida di.

Reklamespot på radio

Radioreklame er betalt annonsering i kommersielle radiokanaler som P4 og RadioNorge. Som oftest er det å lytte til radio en sekundær aktivitet. Vi hører på radio mens vi holder på med andre ting: når vi kjører bil, når vi tar bussen, når vi lager mat, når vi går på do, og når vi går til frisøren. Selv om de fleste ikke lytter så mye på radio, er vi ofte i situasjoner der vi blir eksponert for radioreklamen. Vi løper jo ikke ut av frisørsalongen når reklameinnslagene kommer.

Kommersielle radiokanaler sender gjerne reklameblokker tre til fire ganger per time. En reklameblokk består vanligvis av flere reklamespoter på 30 sekunder som følger etter hverandre. I radiospoter er det lyd som skaper bildene.

En radiospot er gjerne satt sammen av:

  • tale (monolog eller dialog)
  • miljølyd (kontentum)
  • effektlyd
  • musikk

Det aller viktigste er å ha en god idé. Enkle dramatiseringer og humor er mye brukt i radiospoter for å fange lytternes oppmerksomhet. Radio er et flyktig medium. Vi har ikke mulighet til å «spole tilbake» for å få med oss budskapet en gang til. Derfor er det ekstra viktig at språk og budskap i en radioreklame er enkelt og lettfattelig.

Tenkepause

Lytt til noen av radiospotene fra denne lenken: Showfabrikken 

Velg deg ett av eksemplene og fortell en klassekamerat hvordan tale, miljølyd, effektlyd og musikk i dette tilfellet er blitt brukt som virkemidler for å selge noe.

Reklamefilm

Som i all reklame er hensikten med reklamefilmen å skape oppmerksomhet rundt et produkt eller en tjeneste. På samme måte som for radiospoten, forteller filmen en historie med både begynnelse og slutt. En god idé og en god historie er alfa og omega. Reklamefilmen bruker de filmatiske virkemidlene som i serier og spillefilm, men i en fortettet form.

Tenkepause

Se reklamefilmene til Toyota. 

  • Hva er idéen bak denne filmen?
  • Hva skjer i begynnelsen og slutten av reklamen?
  • Hvordan prøver reklamefilmen å selge produktet?

 

 
Oppgaver