Fagstoff

Analyser og tiltak

Publisert: 30.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Handle på internett. Foto.  For å skape en best mulig kjøpsopplevelse for kunden bør man alltid gjennomføre analyser av nettbutikken og sette inn tiltak. Dette er nyttig både for å sørge for god drift av nettbutikken og i jobben med markedsføring.

Kartlegging av kundedata

De fleste nettbutikker har i dag mulighet til å kartlegge brukerdata. Det vil si at den som eier eller administrerer nettbutikken, kan se hvilke valg kunden har tatt, blant annet

  • mest/minst besøkte produkt
  • mest/minst kjøpte produkt
  • mest/minst søkte produkt

Denne informasjonen kan for eksempel brukes i markedsføringsjobben og til å utforme tilbud og kampanjer.

Analyse av trafikkdata

Mer avanserte verktøy gir deg også muligheten til å se hvilke nettsider kunden kom fra da vedkommende besøkte nettbutikken. Du vil også kunne se hvilke søkeord kunden eventuelt brukte for å finne nettbutikken din. Kanskje hadde kunden besøkt en blogg som anmelder produktene du selger? Dette kan være nyttig informasjon for deg som drifter nettbutikken.

Søkemotoroptimalisering

For at kunden skal finne nettbutikken og produktene vi selger, må vi sørge for at nettbutikken er søkemotoroptimalisert. Det vil si at vi har en god struktur og bruker gode søkeord. Dette kan vi oppnå ved å ha relevant informasjon i produktbeskrivelsen. I tillegg kan vi legge inn konkrete søkeord og beskrivelser, såkalte metadata, som gjør at søkemotorer som for eksempel Google finner nettbutikken vår.