Fagstoff

Produktinformasjon

Publisert: 30.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Netthandel. Foto.   Når du skal drifte en nettbutikk, bør du sørge for at produktinformasjonen til enhver tid er oppdatert og fullstendig.

Produktinformasjon

Skal du for eksempel selge en datamaskin, er det avgjørende for kunden hvilke spesifikasjoner datamaskinen har. Det kan dreie seg om alt fra hastighet til lagringsplass. De fleste ønsker også å vite om datamaskinen har innebygd webkamera, høyttalere eller andre tilleggsenheter. Når du lager produktinformasjonen, bør du tenke på at produktet skal være søkbart i søkemotorer, og derfor bruke gode søkeord i teksten.

Produktbilder

For mange er det viktig å vite hvordan datamaskinen ser ut. Derfor bør du ha ett eller flere produktbilder som tydelig viser det. Både produktbilder og annen relevant informasjon får man som regel fra produktleverandøren.

Varebeholdning

Mange nettbutikker velger å vise hvor mange enheter som er igjen av de enkelte produktene. At kunden ser hvor mange enheter det er igjen på lageret, kan være avgjørende for om han eller hun bestemmer seg for å kjøpe produktet. Dersom det er få enheter igjen, vil kanskje produktet framstå som attraktivt og populært. Hvis denne informasjonen ikke er tilgjengelig, risikerer man også å få mange henvendelser fra kunder som lurer på om produktet er på lager.