Fagstoff

Hvordan skape call-to-action?

Publisert: 28.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Skosalg. Foto.   Call-to-action vil si at vi ber leseren foreta seg en eller annen handling. Det finnes mange måter å be om en handling på, og det finnes mange virkemidler vi kan benytte oss av for å få til de ønskede handlingene og dermed øke responsen.

Her ser du noen eksempler på vanlige virkemidler for å skape handlinger og øke responsen:

  1. Gratis tilbud
    Dette kan være gratis katalog, folder, prøver, hemmelig gave, fri prøvetid, gratis demonstrasjon, konsultasjon, uforpliktende samtale, og så videre.

  2. Pristilbud
    Dette kan være spesiell introduksjonspris, halv pris, abonnementstilbud, kampanjerabatt, sesongpris, kvantitetsrabatt, tilleggsprodukt til redusert pris, og så videre.

  3. Betalingstilbud
    Dette kan være avbetaling, fakturering senere, hjelp til lån, kontotilbud, kontorabatt, og så videre.

  4. Spesielle kreativitetsforsterkere, incentiver
    Bestillings - og hurtigsvarpremier, penger tilbake-garanti, begrenset opplag, tidsbegrenset tilbud, konkurranse, og så videre.

  5. Prisgaranti
    Dersom kjøperen finner varen rimeligere andre steder, betaler selgeren differansen.

  6. Varsel om prisøkning
    Istedenfor å gi kundene prisavslag nå, sier du at prisen vil øke, og at dette er siste sjanse til å kjøpe til denne prisen. Overskriften kan for eksempel være:

    "Siste sjanse til å kjøpe X til kr 990,– Fra og med 1. januar øker vi prisen til kr 1.290,–"

  7. Reklame for iPhone 6. Foto.  
  8. Popularitet/sjeldenhet
    Enkelte produkter og tjenester er svært populære eller sjeldne. Har du et slikt produkt eller tjeneste, holder det normalt bare å fortelle at du har produktet tilgjengelig. For eksempel var dette tilfellet med alle forhandlere som hadde en iPhone 6 på lager da den ble lansert.

I slike tilfeller holder det å fortelle leserne:

«Fortsatt 10 på lager»

I slike tilfeller kan du også rekruttere nye kunder uten å ha produktet de etterspør. Du kan be leserne sette seg på en venteliste for å være sikker på å bli en av de første som får produktet når det blir tilgjengelig igjen. Dette har i mange tilfeller vist seg å være svært effektivt.

Vil du vite mer om call-to-action? Gå til eStudie.no for mer informasjon.