Fagstoff

Overskriften er halve jobben

Publisert: 28.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Forside av Helsemagasinet. Foto.

Overskriften skal trekke til seg målgruppens oppmerksomhet og avgjør om mottakeren finner det verdt å bruke tid på å lese, høre eller se resten av budskapet.

En overskrift er en kort, litt stor tekst i begynnelsen av budskapet. Overskriften bør ha en vinkling som tiltrekker seg målgruppens oppmerksomhet og interesse. Budskap og aktuell målgruppe bør gå klart fram av overskriften.

Statistikk viser at fem ganger så mange leser overskriften som brødteksten. (David Ogilvy, britisk forretningsmann som omtales som reklamens far.)

Dersom overskriften ikke selger budskapet, har du altså kastet bort opptil 80  prosent av pengene dine.

Overskriften bør derfor gjøre én av to ting:

  • love en fordel
  • pirre nysgjerrigheten

Her er en overskrift som gjør begge deler:

How to win friends and influence people!

Denne overskriften, som er tittelen på en bok, ble en internasjonal bestselger.

Sammen med illustrasjonen er overskriften hovedelementet i enhver tekst. Engasjerer du leserne med en god overskrift og en god illustrasjon, blir også resten av budskapet i brødteksten lest.

Vil du vite mer om overskrifter? Gå til eStudie.no for mer informasjon.