Fagstoff

Ryggsekken

Publisert: 07.07.2011, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Ryggsekktips  

For Nordmenn på reisefot er ryggsekken fra gammelt av vårt nasjonalplagg. Ikke legg ut på tur med tung sekk uten trening. Sekken bør ikke veie mer enn en tredjedel av kroppsvekten. Er du i tillegg dårlig trent eller overvektig, bør sekken kanskje ikke veie mere enn ¼ av kroppsvekten.Tung sekk er i seg selv en sikkerhetsrisiko. Du utsetter kroppen for større belastning og det er lettere å falle. Når du faller er vekten din langt høyere enn normalt, slik at du faller tyngre. Det er lite heroisk å bære for tungt, eller legge ut på langtur uten trening. Når du går med tung sekk lenge, får du gjerne vonde skuldre og hofter. Denne smerten forsvinner ikke, men du venner deg etterhvert til å tåle den.

Pakk sekken din selv

Ryggsekk med innholdInnhold i en ryggsekk for påsketur 

Skal du ha mulighet til å finne igjen noe i sekken uten å behøve å helle ut innholdet, må sekken pakkes systematisk. Pakk i poser. En utstyrskategori i hver pose. Bruk gjennomsiktige plastposer, brødposer, eller hjemmesydde poser i stoff. Det siste er det mest miljøbevisste. Med forskjellig farge på posene, kan du raskt finne frem i sekken. Tunge saker skal høyt opp og nært kroppen. Husk, ryggsekken skal sitte på ryggen, ikke henge. les mer

Pakker du med tyngdepunktet for langt ut fra kroppen, går du krumrygget og framoverbøyd. Heng minst mulig utenpå sekken. Ikke pakk tunge ting i lommen utvendig på sekken. Det går utover balansen. Ekstra klær og soveposen pakker du i bunnen av sekken. Tykk genser, regntøy, vindtøy, lunsjpakke og andre saker du trenger pakkes øverst. Pakk ikke noe mellom sekken og lokket, fest det heller ovenpå lokket. Sekkens tyngdepunkt skal være inntil ryggen og høyt opp. Til skiløping skal tyngdepunktet være litt lavere enn på fotturer. Anatomiske sekker skal ha lavere tyngdepunkt enn pakkrammesekken. For lavt tyngdepunkt trekker sekken bakover og øker belastningen på skuldrene, mens for høyt tyngdepunkt gir en ustabil sekk. Ingen sekker er vanntette. Har du radio, kamera eller andre ting som ikke tåler væte, bør det pakkes vanntett i plastposer. Unngå å henge tunge eller volumiøse ting utenpå sekken, bortsett fra liggeunderlag og teltstenger. Dette gjelder særskilt for anatomiske sekker. Pass på to ting når du tar på deg sekken: 1. Din egen rygg 2. Sekkens sømmer Løft sekken med begge bæreremmene eller bærehåndtaket, løft med rett rygg og bøy i stedet knærne. Ikke sett deg på en anatomisk sekk. Den innvendige meisen som er formet etter ryggen din, bøyes lett. Det blir fort knekk og bøy på meisen på feil sted, slik at den blir vond å bære.

skjul

 

Ryggsekken

Ryggsekker spesiallages i dag for bestemte bruksområder. Du bør har klart for deg hva du vil bruke sekken til før kjøper den. Ryggsekk til vinterbruk bør ha snølås. Det hindrer at det blåser snø ned i sekken i ruskevær. Lang snølås forlenger også sekken slik at du kan bruke den som yttertrekk for soveposen. Nyttig dersom forholdene blir barskere enn du hadde ventet, eller du må lage nødbivuakk. Størrelsen på sekken angis i liter. En sekk på 30 til 50 liter er egnet til klatring, skiturer og dagsturer, mens sekker på 50 til 70 liter og opp til 130 liter er beregnet på langturer. På mange sekker, kan volumet reguleres. Sekken skal sitte, ikke henge på ryggen. Sekken skal passe din rygg. Sekker leveres etter brukerens rygglengde og høyde. Uansett hvor stor sekk  du kjøper vil du alltid klare å fylle den. Dersom du bare skal ha med ditt personlige turutstyr i sekken, vil du som regel få plass i en sekk på mellom 50 og 65 liter. Også på lange vinterturer. Det handler om å pakke nøkternt og velge mat og utstyr med lavt volum. Kroppen din har ikke godt av å bære mer enn 25 til 30 kilo over tid.

Hoftebelte

skiløper klar for turSkiløper tester ryggsekk 

 

Hoftebeltet overfører opp til 60% av belastningen fra skuldrene til hoftene. For å få dette til, må sekkens bæresystem justeres riktig. Hoftebelte bør være formsydd og det bør være en ryggpute på sekken som støtter opp den nedre delen av korsryggen. Når du tar sekken på, strammer du først brystremmen før du heiser opp skuldrene og strammer hoftebeltet. Ved å slakke på hoftebeltet kan du overføre ønsket mengde belastning fra skuldrene til hoftene. les mer

I ulendt terreng er det behageligst å bære forholdsvis mye med skuldrene, mens på jevnere terreng hvor du ikke behøver å løfte bena så høyt er det bedre å bære mer med hoftene. Selv om du bare går med hoftebeltet passe stramt uten å ha overført vekt, virker hoftebeltet stabiliserende på sekken. Hoftebeltet skal hvile på hoftekammen og ikke stramme rundt magen som en korsett. Selv om du ikke bærer tung sekk, har du glede av hoftebeltet som stabiliserer sekken i ulendt terreng. De nyere anatomiske sekkene har et leddet hoftebelte som følger hoftens bevegelser.

skjul

 

Brystrem

En rem som trekker skulderstroppene lengre inn på skuldrene og brystet er en absolutt nødvendighet for skiturer. Brystremmen gir skuldrene bedre bevegelsesfrihet og gir samtidig vesentlig bedre stabilitet. Også til fotturer er brystremmen viktig fordi den stabiliserer sekken, slik at den bedre følger kroppens bevegelser.

Ryggsekk for jenter

Stadig større del av det fjellvandrende folket er jenter, men det er ikke alt turutstyr som er like godt egnet for jenter. Jenter har ofte et kraftigere hofteparti, spinklere skulderparti og kortere rygg enn gutta. I tillegg kan brede skulderremmer bli så brede at de sjenerer brystene. Brystreima skal plasseres over brystene. Det er kommet noen sekker som er egnet for jenter. Disse sekken er beregnet på personer mellom 155 og 175 centimeter og har vanligvis et volum på mellom 55 og 70 liter. Jenter bør alltid spørre etter turutstyr tilpasset jenter, spesielt når det gjelder ryggsekk.

Anatomisk sekk

I dag er de anatomiske sekkene nesten enerådende på markedet. Med en anatomisk sekk blir ryggen nærmest omsluttet av sekken. Det gjør at den følger kroppens bevegelser langt bedre enn noe annet bæresystem. Det er under aktiviteter i ulendt terreng, klatring, brevandring og utforkjøring at du virkelig får glede av den anatomiske sekkens passform og evne til å følge kroppens bevegelser. les mer

Du slipper en meis som henger seg fast i greiner eller skyter seg fram over hodet, når du tryner i en utforkjøring på ski. Anatomiske sekker har også ulemper, men disse overskygges i stor grad av fordelene. Du svetter en del mer med en anatomisk sekk enn med andre typer, fordi sekken ligger så tett inntil ryggen. Den anatomiske sekken må pakkes mer omsorgsfullt enn andre typer sekker, og man bør unngå å pakke noe utenpå sekken, bortsett fra liggeunderlaget. Du må ofte forme spilene som ligger i ryggstykket, slik at de passer til din ryggfassong. Det betyr samtidig at du ikke kan sitte på sekken, for da bøyer du disse spilene. Skal du bære store kasser eller store kolli med utstyr, store kjøttstykker etter en vellykket reinjakt, er en sekk med meis å foretrekke, dersom du skal bære bører tyngre enn 25 kilo. En pakkrammesekk er også da å foretrekke.

skjul

 

Pakkrammesekken

Pakkrammesekken er festet til en solid ramme, oftest av aluminium. Bærestropper og hoftebelte er festet til rammen. Meisen er ofte polstret med puter og bånd mot ryggen for øket bærekomfort. Det er noen bruksområder hvor pakkrammesekken er det beste alternativet. Det gjelder særskilt jegere som skal bære ut tunge kjøttbører og de som skal på lange turer med særdeles tunge og uhåndterlige pakninger. Fordelen med pakkrammesekken er at selve sekken kan fjernes, slik at du kan surre kasser og beholdere rett på meisen. Pakkrammesekken mangler passformen og stabiliteten til den anatomiske sekken, men til gjengjeld kan du pakke tyngre ting som sovepose og telt utenpå sekken. Det gjør at du får plass til mer i en pakkrammesekk enn i en anatomisk sekk.