Fagstoff

Hvordan lage en god overskrift?

Publisert: 28.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Aviser og nettbrett. Foto.

Gode overskrifter er avgjørende for å fange oppmerksomheten til leseren. Dette gjelder i alle kanaler, både tradisjonelle og digitale. I løpet av noen få sekunder bestemmer leserne seg for om de vil lese videre eller ikke.

Her følger noen tips og råd om hvordan du kan lage en overskrift som «selger»:

1. Skap interesse

Avbilder du direktøren i firmaet naken, får du garantert oppmerksomhet. Men dette har liten verdi i seg selv. Langt vanskeligere er det å skape interesse slik at leseren får lyst til å lese videre. Dette kan du gjøre ved å bruke ord i overskriften som trigger lesernes oppmerksomhet – for eksempel «gratis» eller «hemmelighet». Vi liker å bli sjokkert, nysgjerrige eller provosert. Formuler gjerne overskriften som et spørsmål.

2. Løs et problem

Alle kjenner seg igjen i ett eller flere problemer. Derfor lar vi oss trigge av overskrifter med enkle løsninger på kjente problemer. Skriv gjerne noe slikt som: Hvordan få gode karakterer uten å anstrenge deg? Slik blir du kvikt god i matematikk! eller 7 tips til ferske studenter.

3. Snakk direkte til målgruppen – bruk «du»

Hvilken av disse to overskriftene tror du solgte best?

A. Slik reduserer du bensinforbruket med 10 prosent

B. Bileiere: Slik reduserer dere bensinforbruket med 10  prosent

Svaret er overskrift A. Denne overskriften solgte over dobbelt så mye som overskrift B i en test.

4. Lov én ting om gangen

Når du har funnet fram til et sentralt løfte som du kan bruke i overskriften, så hold deg til dette. Fletter du flere argumenter inn i samme overskrift, blir den som regel vanskeligere å lese. Hvilken overskrift er best?

Slik holder du på brunfargen etter sommerferien

Slik holder du på brunfargen og blir kvitt tørr hud etter sommerferien

5. Vær ærlig

Lov ikke mer enn du kan holde. Skaper du falske forhåpninger, opplever du bare å få misfornøyde kunder og negativ vareprat. Det vil igjen medføre at kampanjen er med på å ødelegge bedriftens profil istedenfor å bygge den opp.

Kampanjen «Ta båtførerprøven enkelt på nett!» ble stemplet som villedende. Man må nemlig møte opp personlig for å avlegge selve båtførerprøven.

Les om kampanjen her.

Vil du vite mer om overskrifter? Gå til eStudie.no for mer informasjon.