Fagstoff

Valg av angrepsvinkel

Publisert: 28.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Amerikansk reklame for Coca-Cola fra 1919. Illustrasjon.

Angrepsvinkel er en måte å se og angripe et problem, en utfordring eller situasjon på for å skape oppmerksomhet og interesse for et budskap hos en målgruppe. Du kan lage et godt budskap uten å ha den helt store ideen. Ofte rekker det å finne den beste måten å angripe problemet på.

Klassiske angrepsvinkler

Under finner du noen gode tips til valg av angrepsvinkler:

1. Selve produktet

Er du alene om å ha et ettertraktet produkt, er det nok å legge vekt på det i budskapet ditt.

2. Brukerfordeler

Ved å avbilde eller beskrive produktet i bruk gjør du det lettere for leseren å forstå poenget med produktet. Samtidig kan du gjøre brukerfordelene tydelige og relevante.

3. Problemløsning

De fleste produkter prøver å løse et problem: «Sjampo som kurerer flass», «Deodorant som fjerner kroppslukt», og så videre. Leseren kjenner igjen problemet når de ser budskapet/teksten. Samtidig lanseres løsningen i form av selve produktet. Å benytte en før-og-etter-situasjon har også vist seg å være svært virkningsfullt i visse tilfeller.

4. Sammenligning med konkurrentene

Hvis produktet ditt har klare og overbevisende fordeler framfor konkurrentenes, kan du framheve det. Effekten av budskapet avhenger av hvor saklig og troverdig sammenligningen er.

5. Uttalelser

Intervju med eller uttalelser fra fornøyde kunder, eksperter, kjendiser og lignende kan ha god effekt hvis intervjuobjektet har troverdighet hos målgruppen. Ved å bruke en liten solskinnshistorie kan du øke troverdigheten, samtidig som resultatene vises i praksis.

6. Nyhet

Mange elsker produktnyheter, og mange ønsker å være tidlig ute og prøve ut nye. Har du en nyhet å fortelle om, er du nesten garantert å få oppmerksomhet og interesse rundt budskapet.

Det gjelder derfor å utnytte denne muligheten og be mottakerne foreta seg noe (Call-to-action), for eksempel få dem til å be om å bli kontaktet av en selger, laste ned dokumenter, prøve ut en demo eller bestille allerede nå for å være sikker på å få nyheten før alle andre.

7. Tilbud

Eksempel på tilbud kan være

  • introduksjonstilbud – brukes i forbindelse med lanseringen av en nyhet
  • dags-, ukes- eller månedstilbud – et gunstig pristilbud som bare gjelder i denne perioden

 

Vil du vite mer om valg av angrepsvinkel? Gå til eStudie.no for mer informasjon.