Fagstoff

Å skape holdninger og endre adferd

Publisert: 21.06.2016
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Reklameplakat for mopedEn eldre reklameplakat for mopeden vespa. Hvilke drømmer tror du denne reklamen ønsker å vekke hos en potensiell kunde? 

Arbeid med reklame og reklamekampanjer handler om å skape positive holdninger til en merkevare og få potensielle kunder til å innse at livet blir litt bedre, enklere og artigere om de kjøper et bestemt produkt.

Å jobbe med reklame handler om å gjøre kjent, skape holdninger og endre adferd. Målet er at kundegruppen skal bli kjent med eller få en påminnelse om et produkt, for så å bli positivt innstilt og få lyst på produktet. Målretting av budskap er viktig, både med hensyn til hvem reklamen skal treffe, og hvilke holdninger og forventninger den skal skape hos en potensiell kunde. Til syvende og sist skal reklamen skape motivasjon nok hos en mottaker til at han eller hun bokstavelig talt kjøper en tjeneste eller en bestemt vare.

Produktet må løse et problem

Å lage og publisere reklame er kostbart. Reklamebyrået jobber derfor tett med oppdragsgiver for å bli godt kjent med produktet og målgruppa. I reklamebyrået blir ulike yrkesroller satt sammen i team, og teamet bruker ulike framgangsmåter for å være sikker på å treffe riktig med hensyn til budskap, målgruppe og formidlingskanaler.

En viktig oppgave for teamet er å finne ut hvilket «problem» produktet kan løse for kunden. Arbeidsmetodene handler om alt fra å gjøre intervjuer med personer i målgruppa og se på salgsstatistikker hos oppdragsgiver til å drive med kreativ idéutvikling innad i teamet.

Eksempel

Reklamebyrået Orangeriet i Bergen har laget denne reklamen i forbindelse med relanseringen av lottospillet Extra. Formålet med reklamen er å fortelle at den nye versjonen av Exra-spillet gir større vinnersjanser.

 

Når en reklame vekker lysten og interessen eller skaper forventninger til et produkt eller en tjeneste, er reklamen godt på vei til å lykkes. Norsk Tipping har betalt Orangeriet og Møller bil har betalt Try/Apt for å nå potensielle kundegrupper og for å få dem til å bruke penger på tjenestene og varene de tilbyr. Hvis forbrukere besøker Akvariet i Bergen eller kjøper seg en Volkswagen hos Møller bil etter å ha sett en reklame, er målet nådd.