Fagstoff

Måling og evaluering av nettbutikk

Publisert: 15.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Analyse av økonomien. Foto.  Kundetilfredshet er viktig for at nettbutikken skal lykkes, men trafikktall og økonomiske mål sier også noe om hvor vellykket nettbutikken er. Slike tilbakemeldinger er viktige for at du skal kunne forbedre og utvikle nettbutikken.

Du må som et minimum sørge for å gjennomføre følgende målinger:

Økonomiske målinger

  • omsetning totalt, fordelt på produktgruppe og produkt
  • størrelsen på gjennomsnittsordren og fordelingen av nye og eksisterende kunder

Analyse av tabeller. Foto.


Trafikkmålinger

  1. Synlighet i søkeresultatene: Vi ser på hvilken plassering linken til nettsiden får i søketreffet.
  2. Click-through rate: Dette viser hvor mange som ser søkeresultatet i Google, bannere og annen digital markedsføring og ender med å klikke på linken til nettbutikken.
  3. Konverteringsraten: Dette viser hvor mange av dem som besøker nettbutikken, som ender opp med å kjøpe noe.

Vil du vite mer om måling og evaluering av nettbutikk? Gå til eStudie.no for mer informasjon.